Svar: Urolig søvn og manglende spiselyst
23. februar 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Susan
Tillykke med den lille pige og velkommen til :o) Det lyder som den helt rigtige beslutning at gå over til flaske og tilbyde jeres datter modermælkserstatning. Det giver jer begge meget mere ro, du ved hvad hun får at spise og hun er begyndt at tage på og det er jo meget vigtigt ...
Det er helt rigtigt som du gør, netop at vække hende, så hun ikke får lov til at sove i mange timer uden at få mad. Det lyder som om at hun hurtigt kunne vende sig til at nøjes med meget lidt og det har hun naturligvis ikke godt af. Derfor er du nødt til at vække hende og du bør normalt gå ud fra, at hun skal have 6 måltider i døgnet med den alder hun har. Det vil sige spise ca hver 4 time - altså der skal gå 4 timer fra hun starter på et måltid til hun begynder på det næste måltid. Det betyder, at hvis hun har spist kl. 12, så skal hun spise igen kl. ca 16, igen kl. ca 20, kl. 24, kl 04 og kl. 8 ...
Nogle gange vil hun måske tage et lidt længere stræk på 5 timer og det er helt okay, men det er her en god idé at de lidt længere stræk ligger om natten, da I begge har godt af en rytme med lidt sammenhængende nattesøvn. Det betyder at hvis hun f.eks. sover fra 24-05, hvilket hun gerne må, så skal du give hende lidt hyppigere mad når hun vågner, så hun ikke kommer i underskud, men netop får sit behov dækket. Det er her en fordel at du giver flaske, fordi du ved præcist hvor meget hun får og derfor kan følge med i om hun når sit behov eller skal have yderligere tilbudt.
Du skal gå ud fra at hun har brug for ca 1/6 af sin vægt i døgnet og i takt med at hun vokser vil hun således have behov for mere og mere. 150ml x 6 gange dagligt giver 900ml i døgnet, det svarer til et barn der vejer 5400g.
Nogle børn har i begyndelsen rigtig svært ved at mærke, hvornår de er sulten, mætte, trætte osv. og her må man hjælpe dem lidt på vej - det er derfor helt rigtigt og super at du er opmærksom på at holde hende lidt igang og få lidt mad i hende og som du også har lagt mærke til, så spiser hun jo godt og vil gerne have maden, når hun bliver den tilbudt :o)
Hendes urolige søvn handler om at hun lige nu begynder at opleve lidt mere af verden omkring sig og således også drømmer mere. Hun ser lidt længere nu, begynder så småt at opfatte lidt flere former, lyde, farver osv. og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme. Derfor vil hun i søvne godt kunne både smile, klynke, smågræde, smaske osv. det er helt normalt.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske