Brev:
Urolig søvn og manglende spiselyst
23. februar 2009
Alder:
1 mdr.
Urolig søvn og manglende spiselyst
Hej Helen!
Nu er det min tur til at stille mig op i køen over frustrerende førstegangsmødre - håber virkelig du kan hjælpe mig!
Min datter er 4 uger gammel og hun er flaskebarn, da jeg efter åbne sår på brystvorterne og 2 x brystbetændelse ikke dannede noget mælk til hende og det gjorde at hun tabte sig for meget i løbet af den første uge. Det hele er faktisk gået ganske fint indtil for et par dage siden; hun fik 6 måltider i døgnet a' 150 ml, hvoraf de 5 var Nan1 og 1 var syrnet allomin. Afførringen var som den skulle være og hun tog det på som hun skulle og virkede mæt og tilpas.
Hun har alle sine dage sovet meget let - og hun sov allerbedst på mor og fars brystkasse, da hun stort set altid vågnede når vi prøvede at lægge hende over i sin vugge eller mellem os i sengen. Men her på det sidste er hun begyndt at græde meget i søvne, tror vi, for øjnene er stadig lukkede og hun falder hen igen. Derudover sover hun meget mere og 'kalder' ikke på mad mere - især det sidste bekymrer mig meget.
Feks idag har det set sådan ud: Fik mad i aftes kl. 24, vågnede igen kl. 05.00 og 'kaldte' på mad, sov til kl. 09.30 hvor vi vækkede hende og gav hende mad. Herefter var hun så vågen i ca. 2-3 timer, hvorefter vi igen vækkede hende kl. 16.00 for at give hende mad og faldte i søvn igen med det samme. Kl. er nu ca. 20 og hun sover stadig. Det vil sige 4 måltider i løbet af 20 timer - det er da alt for lidt, ik'?
Vi har aldrig skulle vække hende før og hun plejer normalt heller ikke at sove så meget - er det normalt? Er det hendes måde at sige at nu er der ro på hendes hverdag og hun har det godt nok eller hvad? Når vi vækker hende og har pludret lidt med hende er hun skam sulten nok og tager godt fat i flasken - det er som om hun nærmest glemmer at vågne og 'kalde' på mad. Men det er da en dum vane hun i den seneste uge har tillagt sig, ik'?
Håber du kan berolige mig lidt - og ellers tak for en god brevkasse!
Med venlig hilsen
Susan