Svar: Amning og arbejde
28. april 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
DEt er altid hårdt at begynde arbejde igen, men glæd dig over at det er far som skal passe din dreng og han ikke skal sendes ud et fremed sted. Der er lavet undersøgelser over fædre og børn tilknytning og jeg tror det vil gå fodt for jer alle tre:o)
Jeg synes ikke at du skal stoppe amningen helt. Det vil være en god måde for jer at tage afsked på og at mødes igen; men far kan naturligvis ikke amme din søn, når han skal sove.
Derfor vil det være en god idé at far indfører et nyt putteritual. Det kan være en flaske, hvis det fungerer, eller at jeres søn får en sutteklud, en spilledåse, en sang, bliver vugget lidt eller hvad far nu kan få til at virke. Det kan godt være at sutteflasken vil virke, når du ikke er i nærheden, men hvis ikke, så skal der noget andet i stedet.
Det er vigtigt at gre det samme igen og igen aften efter aften. Børn elsker ritualer og det genkendelige giver tryghed. Det kan derfor være en god idé at I dropper amningen til natten og begynder at sætte noget andet i stedet.
Det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske