Svar: Kan ikke koncentrere sig om at spise
22. februar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Js mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at I har været inde i en rigtig god periode, har været ude at rejse og i det hele taget trives som en lille familie :o)
Det er helt rigtigt at der sker mange ting med jeres datter udviklingsmæssigt lige nu. Både fysisk og mentalt og det spiller naturligvis ind på hendes søvn, giver generelt lidt mere uro osv.
Det lyder i forhold til din datters alder, udvikling osv. også helt naturligt, hvis hun nu begynder at have behov for mere mad og jeg kan umiddelbart ikke se nogen grund til at I ikke skal begynde med lidt grød og/eller mos. Udover at det lyder passende i forhold til alder osv. så er netop det at komme igang med lidt skemad ofte også medvirkende til at man får en lidt mere fast rytme og struktur på dagen. Det er en god idé at give barnet mad på nogenlunde samme tid hver dag, ligesom barnet også skal ammes, puttes, leges med osv. efter nogenlunde samme rytme. Det er vigtigt fordi vi alle har et indre ur, som netop påvirkes af disse ting ...
Når du starter med skemad så er det en god idé at starte med lidt grød om formiddagen eller til frokost og man starter normalt med lidt ris-, majs- eller hirsegrød. Begynde med 4-5 skefulde og øg så langsomt i mængden over flere dage. Hold dig til samme type grød de første 3-4 dage og prøv så at variere lidt, så din datter får lidt smagsvariation. Du kan variere ved at tilsætte lidt forskellig frugtmos som topping på grøden eller ved at forsøge med en anden type grød.
Tilbyd vand af kop (snapseglas) sammen med skemaden og hold igen selvom din datter måske virker til at kunne spise større mængder. Det er fint hvis hun når op på en lille dl, så kan du begynde at give hende skemad to gange dagligt og her bibeholde grøden, som hun kender, til frokost og så introducere lidt grøntsagsmos til aften - udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser. Ofte starter man med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli og lignende milde grøntsager. Du kan også købe færdiglavet babymad, det er helt okay - både grød og mos.
Det er en god idé at holde mængden nede, så der efterfølgende er plads til mælk i maven. Behovet for mælk er fortsat stort og det er således bedre at give hende 3/4-1 dl. grød eller mos og følge efter med amning, fremfor at give hende 1½ dl grød/mos og hun så afviser at få mælk efterfølgende.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes herefter til formiddagslur, sover måske kun 1 time, men må naturligvis gerne sove lidt mere hvis hun har behov og vil
Frokost 12: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 afhænger af hvor længe hun har sovet om formiddagen. Sover her måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper ofte ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Dette måltid begynder I med, når hun er kommet lidt i gang med grøden til frokost.
Ammes/flaske og puttes til natten i sin egen seng ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet af hvor meget hun har sovet om dagen og om hun har sovet powernap og hvor sent den har ligget.
Sen aften 23-24: Ammes og sover igen videre i sin egen seng
Nat: Begynder måske at kunne undvære amning midt nat, men mange børn er 6 måneder inden de helt kan undvære denne.
I må gerne fortsat svøbe jeres datter om natten, hvis det får hende til at kunne sove bedre og således også bedre undvære amning om natten. Det er godt at holde fast i at hun så vidt muligt skal indtage sit behov for mælk og mad om dagen og begynde at spise mindre om natten og det lyder som om at svøbet hos jer her er vigtigt. Stille og roligt skal hun naturligvis også kunne undvære svøbet om natten ligesom hun nu kan om dagen, men tag en ting af gangen.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske