Svar: Mad og soveplan
22. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Lea
Dejligt at det går så godt! :o)
Nu hvor Matthes bliver 8 måneder, så vil det være helt relevant at tilbyde ham mere og mere familiemad og mad med mere bid i. Det vil sige, at du kan begynde at give ham mad i stykker, det kan være f.eks. rugbrødshapsere med smørbart pålæg, små stykker af indmaden af en frikadelle og lignende.
En plan for dagen til et 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, frisk frugt og evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk
Frokost 12: Begynde med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - sildepostej, rognguf, makrel eller lignende, Små stykker af indmaden af en frikadelle (almindelig eller fiskedelle), lidt ris med lidt sovs, godt kogte pastaskruer osv. Rester fra aftensmaden er godt. Suppleres fortsat med grøntsagsmos så du er sikker på at han får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur og begynder måske at kunne undvære flaske her ... Forsøg dig lidt frem.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt eller frugtmos, evt. begynde med lidt tykmælk eller lignende i små mængder. Der kan komme frugtmos i. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Igen mad i stykker, mad med bid i og fortsat supplement med grøntsagsmos. Vand af kop.
Mange familier begynder at supplere med en godnatgrød i 8-9 måneders alderen.
Puttes til natten med en flaske vælling ca 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling og sover videre i sin egen seng
Som du kan se er det helt fint at du fortsat giver vælling om aftenen og inden natten, det må han gerne få og det lyder som om at han trives med det :o)
Med hensyn til afføring så vil mange børn i denne alder have godt gang i maven netop fordi de spiser så meget forskelligt og smager på alt. Sålænge han ikke har ondt og afføringen virker normal i konsistensen, så er det helt fint, at han har hyppige afføringer. Du skal naturligvis sørge for at han ikke får rød numse, sørge for at skifte ham når han har behov og evt. bruge lidt salve som hudpleje, så han ikke bliver rød og får ondt.
I takt med at han begynder at få mere og mere rigtig mad, mere fast føde og også begynder at få lidt færre flasker i løbet af dagen, så vil afføringerne sandsynligvis ændre sig igen. Men lige nu lyder det som godt at glæde sig over at maven fungerer :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske