Svar: Opstart af grød, madplan
22. februar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Susan
Det lyder umiddelbart som en god idé at begynde med lidt skemad. Rent aldersmæssigt er det fint at starte når barnet er godt 5 måneder gammelt. Din datter skal dog også virke interesseret og parat - hun skal holde sit hoved, dreje det bevidst efter skeen og åbne munden, når du nærmer dig med skeen ved hendes mund. Hun må samtidig også gerne virke mere sulten, spise hyppigere om natten osv. Det er nogle af de tegn som peger på at hun er ved at være parat til noget andet end mælk.
Derudover så anbefales det at man til børn, der er født før tid, forsøger at finde et middeltidspunkt. Det vil sige det tidspunkt som ligger midt imellem den biologiske alder og den korrigerede alder. Da Anna er født en del før tid, er det vigtigt at du ikke starter alt for tidligt op og at du går meget stille og roligt i gang, så hendes mave- og tarmsystem kan følge med :o)
Det vil være rigtig fint at starte med lidt grød til frokost. Start med 4-5 skefulde, tilbyd vand ved siden af og tilbyd så amning eller flaske efterfølgende inden hun puttes til middagslur. Øg hende langsomt i mængde over nogle dage. Når hun begynder at kunne spise 1/2-3/4 dl uden problemer, så begynder du at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt, - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er således bedre at give hende 1/2-3/4dl 2 gange dagligt og følge efter med mælk, end at tilbyde hende 1-1½ dl. 1 gang dagligt og hun så ikke får mælk efterfølgende.
At gøre det på denne måde vil hjælpe med til at holde maven igang og vil samtidig sikre hende en variation af forskellige fødevarer. Det vil være fint at du varierer grøden, smagen og konsistensen lidt ved at bruge lidt forskellig frugtmos eller bærmos som topping. Hold igen med banan, brug i stedet gerne lidt æble, pære, bær, evt. sveskemos på grøden.
Start med grød af ris eller majs og skift så over til grød af hirse eller boghvede, som er lidt mere fnugget i konsistensen. Efter 6 måneders alderen og når hun virker parat kan du begynde med lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og du kan her også stille og roligt begynde med flere typer grøntsager og bruge kød og fisk i grøntsagsmosen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Formiddag 9.30-10: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Her begynder du med lidt grøntsagsmos, når I når til 2 måltider skemad dagligt, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20. tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har taget 3 lure eller ej og du må regulere ind efter det.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 24-06: Begynder måske at kunne undvære mælk i dette tidsrum, mange børn er dog 6 måneder inden de helt kan undvære mælk midt om natten.
Jeg har i planen skrevet både amning/flaske fordi jeg ikke er helt klar over hvorvidt du gør det ene eller det andet - eller både og ... :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske