Svar: Amning om natten?
22. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Maibrit
De fleste børn vil i 8 måneders alderen kunne begynde at nøjes med amning ca 3 gange dagligt, nogle børn har behov for ca 4 amninger og det er naturligvis også helt okay ... :o)
Man fjerner normalt amningerne om dagen først fordi det er vigtigt at give plads til den rigtige mad og ved at skære mælkeindtaget om dagen lidt ned, så stiger appetitten og lysten til at spise andet og komme godt igang med familiemaden.
Man bibeholder således normalt amning aften, sen aften og tidlig morgen og fjerner dermed amningerne inden formiddagslur og eftermiddagslur, så barnet også begynder at lære at falde i søvn uden brystet. Det er den anden grund til at ændre lidt på ammerutinerne om dagen ... :o)
Hvorvidt Valdemar har behov for 5 amninger dagligt ... hmm, det afhænger helt af hvor meget han spiser i øvrigt og hvordan han trives og udvikler sig. Umiddelbart lyder det som om at han måske ikke behøver så meget mælk om dagen mere, men altså stadig har lidt behov aften og sen aften - og evt. tidlig morgen. Når det er sagt, så burde han dog også kunne sove mere end 4 timer om natten med den alder han har nu ...
Mit forslag til en dagsplan til et 8 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugt, frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, evt. forsøge med ½ bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, makrel, sildepostej, rognguf og lignende. Rester fra aftensmaden - små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs osv. og suppleres fortsat med grøntsagsmos. Vand af kop
Puttes til middagslur og du kan godt bibeholde amning her lidt endnu, hvis du skønner det er rart og godt for jer begge og sikrer at han får sit mælkebehov bedre dækket (læs, - så han ikke søger brystet ekstra om natten)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt grød med frugtmos, ½ bolle med lidt smør, ost, evt. begynde med lidt tykmælk eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Får mere og mere mad i stykker og der samme som I andre spiser og suppleres fortsat med grøntsagsmos ved siden af. Vand af kop.
Mange familier indfører også en godnatgrød i denne alder, for at sikre at barnet spiser nok og er mæt nok til at sove uden mælk midt nat ..
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover igen videre i sin egen seng
Jeg håber at ovenstående giver lidt indblik i hvordan I kan komme videre fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske