Brev:
Mad, nedskæring på mælk samt skoldning af flaskesutter
22. februar 2009
Alder:
6 mdr.
Mad, nedskæring på mælk samt skoldning af flaskesutter
Hej Helen, håber at du har haft en god vinterferie!!
Her går det fint, Anna er nu et halvt år og udvikler sig med lynets hast :-)
Vi er godt i gang med skemaden og Anna får grød til morgenmad og mos til frokost og aften derudover får hun flere gange om dagen noget i hånden, enten frugt/grønt eller rugbrød.
Hun er dog en meget bestemt dame, som er uhyre bevidst om, hvad hun vil spise og hvad hun ikke vil spise... Jeg har f.eks. fuldstændig opgivet den hjemmelavede grød og nu får hun kun pulvergrød.
Jeg har dog efterhånden på fornemmelsen at det mest handler om konsistensen, hun vil ikke have at maden er for grov og jeg tror at vi skal gå meget langsomt frem.
Mit spørgsmål i den forbindelse går på, om det er ok at jeg bliver ved med at blende maden et stykke tid endnu og kun meget langsomt introduserer det grovere. Hun gnasker jo uden problemer rugbrød i sig og får tit små stykker frugt og grønt ned uden problemer, hun drikker efterhånden også fint af glas, så mundmotorikken følger vidst fint med.
Så har jeg også et spørgsmål vedrørende en ændret dagsrytme når Anna bliver 7 mdr.
Lige nu ser dagen således ud:
7.00 Vågner og spiser grød + frugt i hånden
8.30 MME og ud og sove (Ca. 2 timer)
11.00~11.30 Mos + rugbrødsstav i hånden
12.30 MME og ud og sove ved 13 tiden (ca. 1,5 timer)
15.00 frugtmos + vælling lidt efter
Sover 40-50 min. et sted mellem kl. 17 og 18
18.00 Mos
19.00 MME
20.00 Godnat
Midnat MME
Sover derefter igennem, hun vågner dog tit allerede kl. 6~6.30, men her giver jeg hende bare sutten og så sover hun fint videre uden at brokke sig.
Hun får altid vand af kop til maden.
Lige nu får hun altså flaske 5 gange i døgnet og drikker ca. 600-700 ml.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skærer ned på flaskerne når hun skal til det...
Skal jeg bare fjerne den flaske, hvor hun i forvejen drikker mindst eller er der en god fremgangsmåde?
Et sidste spørgsmål er om flaskesutter, skal de stadig skoldes? Jeg er lige holdt op med at sterilisere flaskerne og vasker dem kun.
Det var vidst det hele for denne gang :-)
Mange hilsner Julie