Brev:
Spise og søvnrytme
2. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Spise og søvnrytme
Hej Helen
Jeg har en dreng på 7 mdr., som siden han blev født har haft en stor appetit. Han vejer nu 10 kg er 78 cm. lang, så der skal en del krudt på ham, for at holde ham kørende specielt fordi han er meget aktiv i løbet af dagen.
Han har fået mme siden fødslen, da jeg ikke havde mælk nok, men blev også ammet frem til han var 6 måneder.
Jeg kunne godt bruge et par gode råd om, hvor meget mad og mme han skal ha´ i løbet af en dag, da jeg nogle gange er lidt i tvivl om han får nok og om det er med til at påvirke hans søvn.
Vores dag ser ud som følger:
06.00 Han vågner
07.00 1 portion havregrød, lidt æblemos og vand af kop /mm ca. 70 ml. da han nogle morgener ikke vil spise så meget
09.00 Sover 1 time / 5 kvarter til formiddagsøvn
11.00 1/2 Advokado/rodmos med fisk eller kød, lidt fugt og vand af kop
12.30 ca. 200 ml. mme
13.00 Sover middagssøvn 5 kvarter til halvanden time
15.00 Rugbrødshapsere med hummus/leverpostej/rognguf, agurkestænger og vand i kop
16.00 ca. 140-180 ml. mme
17.00 Sover nogle gange 30 min. hvis han har fået en kort eftermiddagssøvn
17.30 1/2-1 portion grøntsagsmos/rodmos med fisk eller kød, frugtmos til dessert, vand af kop
19.00 240 ml. mme
19.30 Sover
01.00/02.00 125 ml. mme
De sidste par uger er han vågnet op 4-5 gange fra han bliver puttet kl. 19.30 og frem til ca. kl. 23/24. Et par af de gange er han meget ked af det og svær at få til at falde til ro igen.
I løbet af natten vågner han ofte op 5-6 gange og klynker - de værste nætter er det én gang i timen.
Han falder lidt mere til ro, når jeg tager ham over til mig, men sover dog stadig uroligt og sparker meget i de tidlige morgentimer.
Jeg har svært ved at finde ud af om det er fordi han er sulten, har behov for tryghed, oplever/drømmer for meget, har ondt i tænderne eller andet, at han vågner så ofte?
Jeg har dog også været på kursus i dagtimerne for et par uger siden kan det ha´ påvirket ham?
For en tre uger siden fik han 240 ml mme i løbet af natten, men da han begyndte at sove mere om natten fik han flasken for sent om morgenen til at ville spise ordentlig morgenmad. Jeg er derfor begyndt at give ham en lille flaske på 125 ml., men er lidt i tvivl om hvornår han skal ha´ den og om det er nok? Skal jeg f.eks. vække ham ved midnat og give ham den der? Eller kan han helt undvære den på nuværende tidspunkt?
Jeg har også prøvet at give ham flaske ved en 5.30 tiden om morgenen, men med det resultat, at han så igen ikke vil spise så meget morgenmad.
Og jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvor meget mme et barn på 7 mdr. skal ha´på et døgn, for at få næring nok?
Og får han fast føde nok i løbet af dagen? (Jeg går ud fra, at 1 portion er 1 dl.) Nogle gange kan han være ret svær at give mad, da han sparker og sidder meget uroligt, når jeg giver ham mad. Hvorfor gør han det?
Så summa summarum har du et forslag til en bedre mad- og søvnplan end den vi følger nu?
Ellers tak for gode råd og vejledning i din brevkasse:)
Bedste hilsner fra
Helga