Brev:
Råd om mad
2. februar 2009
Alder:
12 mdr.
Råd om mad
Hej Helen.
Så har jeg endnu engang brug for et råd. Der er sket rigtig meget de sidste par måneder. Magnus har lært at kravle rigtigt, hvor han rimelig hurtigt derefter næsten har lært at gå, han er begyndt i vuggestue og det går bare kanon godt, han har fået dræn i ørene og så har vi lige holdt hans første fødselsdag.
Mit spørgsmål går endelig på hans mad. Han er ikke meget for at prøve noget nyt. Du får lige planen over hans dag (i vuggestuen)
kl.6.30 havregrød med mælk, han spiser her en god stor potion.
kl.ca9.00 formiddagslur ½-1 time
kl.11.00 middagsmad, rugbrød/bondebrød med figenpålæg, nogen gange pålægschokolade, diverse frugter, agurkestænger i hånden,
kl.11-30-12.00 sover til middag 1½-2 timer
kl.14.00 diverse frugt, boller, knækbrød
kl.16.00 før aftensmad, frugt stykker eller grøntssagsstykker
kl.17.30-18.00 aftensmad, diverse kogte grøntsager brun sovs m. kødbolle, frikadelle eller pasta og kødsovs. suppleret med grød eller frugtmos til at blive mæt på.
kl.19.00 får 200 ml flaske mme til natten.
sover igennem til næste morgen kl.6-6.30
Som du kan se til middag og aften er hans mad ikke særlig varierende, selvom vi virkelig prøver. Sådan har det set ud i flere måneder. Vi prøver at give ham alt hvad vi spiser, men vores problem er, at hvis han først har smagt på noget han ikke kan lide, så vil han ikke spise mere, heller ikke engang hvis vi serverer noget han kan lide bagefter, han lukker bare munden og drejer hovedet. Derfor laver jeg faktisk altid hans grøntsager med sovs som han elsker. Vi har også prøvet på at give ham vores mad indimellem hans egen mad og bagefter men uden succes.
Vi har lidt samme problem om middagen. Han er blevet bedre til at spise rugbrød efter han er startet i vuggestue men i weekenderne gider han ikke spise det, kun med pålægschokolade. Jeg tænker sådan at hvis det er det der skal til for at han spiser rugbrød og for at han bliver mæt, så må det jo være sådan. Er jeg forkert på den???
Jeg kunne godt bruge et råd til hvordan vi får ham interesseret i mere forskelligt, han er ikke særlig vild med at sidde og putte i munden selv, han er lidt fin på, som om han ikke vil have beskidte finger, men han tager gerne selv rosiner. Tror du bare vi skal acceptere det som det er og håbe på det vender på et tidspunkt.
Hilsen M