Svar: Hovedpude? Nødder?
2. februar 2009
Alder:
14 mdr.
Kære S
De fleste børn har ikke behov for en hovedpude før de er 2 år gamle, i den alder er deres hoved så stort, at det er dejligt for dem, at få en pude som ekstra støtte om natten. Puden man vælger her skal stadig være i børnestørrelse og ikke for tyk.
Da din datter tilsyneladende nyder at ligge med noget ved hovedet, og er begyndt at lægge hovedet på sin bamse, så lyder det jo umiddelbart, som om at hun synes det ville være rart med en lille pude. Du skal dog se dig godt for, hvis du vælger at købe en pude til hende, den skal være meget flad og beregnet til børn.
Med hensyn til nødder, så må hun som udgangspunkt gerne få nødder, der er knust, indgår i madlavning, bagværk osv. Der er, som du også skriver, en særlig opmærksomhed på nødder, fordi børn ikke er i stand til at tygge dem og derfor kan komme til at sluge dem, hvilket kan få katastrofale følger. Nødder især peanuts kan være livsfarlige for børn - helt op i 3-4 års alderen.
Det er også rigtigt at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Hvis I ikke har allergi i familien overfor nødder eller andre fødevarer så er sandsynligheden for at jeres datter har det lille. Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger altså af, om det har allergi overfor nødder og det ved man i princippet ikke før man har prøvet at give barnet nødder.
Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vender barnet til det og også ser om der kommer en reaktion.
Som sagt, er der intet der umiddelbart skulle tyde på at jeres datter ikke tåler nødder, hvis I andre ingen problemer har med dette eller med andre fødevarer. Derfor må hun gerne få lidt nødder, der som sagt kan indgå i almindelig madlavning, bagværk og lignende.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske