Svar: Min søn slår
28. april 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Nina
Tro mig du er ikke den eneste, der har et barn der slår:o)
Som jeg ser det så slår børn, som endnu ikke har meget sprog, af to grunde og det hænger som du selv siger sammen med kommunikation.
Din dreng kommunikerer stadig non-verbalt. Han er vandt til at du har tolket hans signaler 'nå, er du træt nu, så skal mor putte dig'. Han er derfor vandt til at hans mimik bliver forstået, og det bruger han stadig. Det er derfor meget fit at du hjælper ham til at ae i stedet for at slå.
Når børn slår, så kan det være en måde at sige fra på. Det kan være 'vreden' over at mor og far kysser hianden (jeg vil også være med), eller frustrationen over ikke at blive forstået. Det er derfor altid vigtigt at lytte til, hvad det er barnet forsøger at fortælle, når det slår.
Samtidig så er det dog også mit helt klare indtryk at nogle børn slår (eller bider) som en kærlighedserklæring. Grænsen til at det bliver for voldsom er ikke stor, men det lille barn kan endnu ikke styre sin motorik godt nok og derfor bliver kærtegnet mere til et slag.
Når børn bider, så kan det på samme måde være en kærlighedserklæring 'jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig'.
Det er en fase som din søn er igennem og efterhnden som han får mere og mere sprog vil han også ændre adfærd.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske