Svar: Salt, at spise selv og væskebehov
26. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen have en naturlig lyst til at putte i munden og vil ofte her også begynde at tygge og derfor vil det i denne alder være passende at give barnet mad med lidt mere bid i. Lysten til at smage og udforske er stadig stor i denne alder, så de åbner ofte munden for det meste.
Når barnet bliver 9-10 månender gammelt, så er det ikke alt, som automatisk puttes i munden, maden bliver stadig undersøgt, mast ud mellem fingrene osv. men ikke alt spises. Barnet begynder i denne alder ofte også at lukke munden for skeen, vil gerne spise selv og barnet er mere interesseret i den mad vi andre spiser, den mad der ligger på de voksnes tallerken, end den der ligger på barnets egen.
Det er en god idé i denne alder, at give barnet mad i hånden, som det selv putte i munden, det behøver ikke nødvendigvis være små hapsere der skal tages med pincetgreb, det kan godt være f.eks. ½ frikadelle, kogte pastaskruer, en kartoffelbåd eller en kogt gulerod, der skal gnaves af. Ved siden af kan man så supplere med lidt grød eller mos, så man er sikker på at barnet bliver godt mæt.
Det er ofte også fint at lære barnet at spise med gaffel. I begyndelse kan du komme maden på gaflen og så motivere din dreng itl at putte made i munden. Nogle gange vil han tage maden af gaflen og putte den med fingrene i munden, andre gange vil han spise rigtigt med gaflen. Det er alt sammen helt fint, det vigtigste er at han spiser.
For netop at motivere ham til at spise, er det vigtigt at give ham den samme mad, som han ser I andre spiser. Han må derfor meget gerne få familiemad og det gør ikke spor at han får mad, som er lidt krydret, som smager af noget - en bouillonterning i maden tager han heller ikke skade af. For meget salt har han naturligvis ikke godt af, ligesom han heller ikke skal have chili eller lignende meget stærke krydderier, men lidt almindeligt krydret mad er helt okay, han kan f.eks. sagtens spise hvidløg, almindelig løg, timian, oregano, karry, pesto osv.
Du kan derfor sagtens lave retter som "boller i karry", "lasagne", "spaghetti med kødsovs", "græsk farsbrød", "laks med stuvet spinat", "fiskefilet med remoulade", "frikadeller" (kød eller fiskedeller), "Pangasius fileter med pasta, pesto og lidt parmesan" ... og hvad I nu ellers kunne tænkes at spise, som er almindeligt krydret :o)
Med hensyn til nitrat så indeholder Selleri, spinat, rødbede og fennikel nitrat. Han må meget gerne få det, men det skal fortsat være i små mængder. Det betyder at hvis du f.eks. en dag laver laks med stuvet spinat og han har spist en del spinat, så bør du holde igen med de nitratrige grøntsager, gerne i ca 14 dage, inden du giver det igen.
Det er rigtig fint at du ammer ham 2 gange dagligt, derudover skal han så naturligvis drikke vand. Du kan hjælpe ham ved at tilbyde ham en kop med hank på begge sider. Så kan han holde om koppen med begge hænder, det vil gøre det lettere for ham at styre det.
Mange børn kan også godt lide at drikke af en kildevandsflaske, det kan være med almindelig rund åbning, du kan også prøve med en med tut for at se om det er lidt lettere og sjovere for ham :o)
Du kan give ham vand, det er den bedste tørstslukker. Derudover må han også gerne få lidt sødmælk af en kop, hvis han godt kan lide dette. Du skal naturligvis holde øje med hvor meget han tisser og hvordan hans mave fungere. Han kan godt få for lidt væske, så det er vigtigt at du stadig tilbyder ham og lader ham få lidt små slurke en gang imellem. Men ellers må du naturligvis tro på at hvis du tilbyder og han nægter, så har han ikke behov lige der.
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 9 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. amning
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, evt. supplere med lidt frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere (evt. kvarte som der skal bides af) med smørbart pålæg og tilbehør af mad i stykker. Det kan være kogte pastaskruer, ½ frikadelle (kød eller fiskedelle) at gnaske i, en pølse eller lignende, kartoffelbåde, - hvad I nu har. Prøv at lære ham at spise med gaffel og lad ham så ellers prøve at spise lidt større ting med fingrene.
Suppleres evt. med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis han vil. Vand af kop.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden osv. ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, skal serveres almindelig mad, som I andre spiser - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Igen gerne prøve med lidt større stykker i hånden suppleres med lidt af en gaffel og lidt i giver ham. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en frugtgrød med mælk til dessert, hvis han vil.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning, det afhænger helt at behovet, væskeindtag i løbet af dagen.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske