Brev:
Salt, at spise selv og væskebehov
26. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Salt, at spise selv og væskebehov
Hej.
Vi har en dreng på ni måneder. Hvornår kan han begynde at spise det samme som os til aftensmad? Jeg tænker da mest på saltindholdet i maden. Vi spiser ikke færdigmad og salter generelt ikke så meget, dog bruger vi bullionterning nogle gange.
Hvornår kan han få nitratholdig mad som spinat?
Samtidig vil jeg sprøge om, det er normalt at en dreng i hans alder ikke prøver at spise selv? Vi havde nylig besøg af sundhedsplejersken, det var en vikar uden så meget erfaring (ifølge hende selv), så hun ville ikke sige det sikkert, men hun mente det var underlig at han ikke spiste selv.
Han har begyndende pincetgreb, men er ikke særlig god til det endnu. Han sidder gerne og gramser i maden, men han fører den aldrig op til munden. Generelt putter han ikke så meget legetøj osv. i munden. Han gjorde det tit før, men nu er han næsten holdt op med det. Sundhedsplejersken anbefalede os at hjælpe ham med at føre hånden med maden i op til munden, men han forstår det ikke og kæmper imod.
Jeg er lige holdt op med at amme om natten fordi det førte til, at min dreng vågnede fem ti gange hver nat, og han bliver derfor kun ammet to gange daglig, morgen og aften. Jeg er nu ved at være lidt bekymret for hans væskeindtag. Han nægter simpelthen at drikke af kop (med eller uden tud). Måske to gange om dagen kan jeg lokke ham til at drikke to tårer vand. Hans urin er nogle gange lysegult, nogle gange mørkere. Kan han få for lidt at drikke selv om han nægter?