Svar: Erstatning og maveproblemer
25. april 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Severina
De børnelæger som jeg har talt med siger, at laktulose er langt at foretrække, når små børn har maveproblemer.
Men i jeres tilfælde skal man naturligvis vurdere, hvorvidt det er nødvendigt, når afføringen ikke er hård eller knoldet.
Man siger normalt at børn der får fuld erstatning bør have afføring en gang i døgnet, men som jeg læser dit brev, får din søn fortsat modermælk og derfor kan det godt være normalt at der kun kommer afføring hver anden dag.
Nogle børn kan godt ligge og presse og skære grimasser uden at de har ondt, hvilket er helt naturligt. Hvis du mener at din søn har smerter, så synes jeg at laktulosen er en god idé. Ellers kan du forsøge med lidt mavemassage og cykle lidt med hans ben, for at sætte gang i maven. Et lidt varmt omslag på maven hjælper også og hos nogle børn hjælper det at få lidt kamillete (en tsk sukker til 100 ml).
Da der ikke er nogen næring i kamillete skal man dog altid begrænse indtaget af dette, men hvis din søn er stor og stærk og tager godt på, så sker der ikke noget ved at du prøver med lidt te. Tager han derimod begrænset på, så er det vigtigere at du giver ham rigtig mælk, så han får noget næring.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske