Svar: Opdragelse - bordskik - 13 mdr.
26. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at Josefine er begyndt at spise lidt igen og det lyder også som om at det går fint i vuggestuen og at hun finder ud af at være der og de nye rutiner som dagligdagen pludselig bringer :o)
Når man er 13 måneder gammel, så er man stadig bare et lille myr og det er svært at sidde stille ved bordet i særlig lang tid. Det er også svært at holde koncentrationen om det samme i lang tid af gangen og det lyder umiddelbart som om at Josefine hurtigt bliver lidt træt af tingene - hun har brug for at der sker lidt nyt omkring hende, for ikke at miste interessen.
Jeg synes derfor det lyder rigtig fint at give hende lidt forskelligt at spise og en gang imellem aflede hende med et stykke brød eller lignende i hånden. Prøv generelt at servere maden adskilt, evt. en tallerken med lidt forskelligt i forskellige rum, så det ikke virker for overvældende, men netop giver hende lidt mere overblik og mulighed for at smage lidt på det ene, så på det andet og så dyppe lidt kartoffelbåde, pasta eller lignende i det fjerde rum, hvor der ligger lidt sovs eller lidt dressing. Prøv at motivere hende til at smage, spise, prøve sig lidt frem og ikke automatisk lade hende komme på gulvet, med det samme hun bliver urolig.
En tår vand kan også nogle gange være det der skal til, hvorefter hun så atter kan koncentrere sig om maden.
Hvis I så kan mærke at lige nu er det for meget for hende, lige nu dur det ikke, så må I tage hende lidt væk fra stolen. Evt. tage hende på jeres skød og hjælpe hende med at spise derfra, fordi I på den måde fortsat holder fast i at hun skal sidde ved bordet og spise færdig. Det er meget naturligt for hendes alder, at hun om aftenen er træt og ikke rigtig har overskud til så meget og efter en lang dag væk fra mor og far, så kan det virke rart at komme på skødet og blive madet lidt med noget fra jeres tallerken ...
Og en gang imellem må I naturligvis også lade hende komme på gulvet, lege lidt, koble lidt fra og så kan hun få lidt at spise igen senere, når hun atter er parat. Igen skal hun så her op at sidde ved bordet, serveres mad fra en tallerken osv. så hun netop lærer og forbinder dette med at spise. Hun skal ikke kravle rundt omkring bordet og have en bid mad i munden, hver gang hun kommer forbi jer. Hvis hun er sat på gulvet og så kommer og søger jer, beder om et stykke brød eller lignende, så skal I sige til hende at hun skal sætte sig op i sin stol, så får hun brød. Det er sådan reglen er og det er opdragelse :o)
Og så må man også en gang imellem være den der afbryder måltidet, fordi man kan se at hun leger med maden, ikke for at undersøge, men fordi hun ikke er rigtig sulten eller fordi hun afventer en reaktion fra jer. Her skal I naturligvis så fortælle hende at hun er færdig med at spise, måltidet er slut, tallerkenen fjernes, hun får vasket og tørret sine hænder, munden tørres osv. og så kommer hun ned at lege. Protestere hun mod at tallerkenen fjernes, så får hun den igen, men skal naturligvis så spise sin mad og ikke smide med den.
Der er således ikke fast måde at gøre tingene på hver gang, det afhænger helt af situationen og derfor må man handle lidt forskelligt afhængigt af hvad der sker. Men som udgangspunkt, så prøv at møde hende som den lille pige hun er, prøv at motivere hende til at spise og kunne overskue sin mad mere end stille krav om at hun skal spise på en bestemt både og en bestemt mængde tid :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske