Brev:
Opdragelse - bordskik - 13 mdr.
26. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Opdragelse - bordskik - 13 mdr.
Kære Helen
Så har vi igen brug for et godt råd. Denne gang handler det om bordskik mv.
Josefine er heldigvis begyndt at spise fornuftigt igen. pyha - så sultede hun sig alligevel ikke ihjel ;-) ....!
Vi er ret usikre på hvordan vi skal takle spisesituationen nogle gange.
Der sker nogle gange det at Josefine midt i det går vældig godt ved aftensbordet, pludselig værger sig og begynder at vride og vende sig, brokke sig højlydt og vil ned fra stolen.
Hun spiser selv og lader os give hende lidt med ske indimellem, samtidig med hun selv sidder og prøver sig frem med sin gaffel. På den måde får hun en fornemmelse af at "kunne selv" - hvilket hun finder meget vigtigt ..! - og samtidig får vi noget mad i hende.
Skal vi lade hende komme ned og lege for derefter at tage hende op til bordet igen, når hun er kølet lidt af - det virker som regel, eller skal vi forlange hun sidder pænt i sin stol inden hun går fra bordet?
Tit spiser hun videre når hun kommer op igen.
Tænker bare på om det er nu vi skal sætte grænser og ikke lade hende få sin vilje når hun pludselig vil noget andet ?
Selvfølgelig har vi prøvet at trumfe igennem at hun skal blive siddende lidt, holde en pause i spisningen og så starte igen, men hun bliver bare helt trekvart ...
Hun er startet i vuggestue i sidste uge, og der sidder alle børnene jo ved bordet til de er færdige, og får altså ikke lov til at komme ned før tid.
Henne i vuggestuen vil hun også gerne hurtigt ned, det har hun fået lov til - her i indkøringsperioden, eller sidder lidt hos en af pædagogerne.
Vi tænker bare at det nok er nemmest for alle hvis bordskikken er den samme hjemme og i vuggestuen
Det var også sådan en gang imellem før hun startede i vuggestuen skal da lige nævnes.
Får hun fx et stykke brød med smør, som elsker, når hun begynder at blive utilfreds, så bliver hun gerne siddende, men det er jo ikke meningen hun skal opleve at hun så får brød i stedet for sin mad hvis hun brokke sig !
Hvor meget kan hun forstå af konsekvens, og tror du at vi skal tage balladen op, for at hun kan lære grænsen at kende, eller er det fordi hun fortæller os at hun har brug for en pause i spisningen ?