Svar: Natteroderi - brokker sig indtil han får bryst
26. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Birgitte
Det er en fin plan for dagen I har, det lyder helt relevant og alderssvarende med den mængde mad, mælk og søvn din dreng for. Der er således ikke noget der tyder på at han umiddelbart vågner fordi han er sulten.
De fleste børn er dog ofte 6 måneder inden de helt kan undvære mælk midt nat, nogle kan naturligvis godt - men andre kan ikke og skal have lidt mere tid. Og det kan nogle gange hænge sammen med at barnet spiser forholdsvis store portioner skemad, hvorfor det efterfølgende indtag af mælk naturligt bliver mindre og drikker barnet ikke mælk nok i dagtimerne, så vil det naturligt søge brystet mere om natten.
Samtidig har din dreng en alder nu, hvor han meget let lader sig forstyrre af andre ting, koncentrationen ved brystet er mindre en tidligere og dermed er indtaget også mindre. Derfor spiser han måske mindre om dagen, men behovet er der fortsat og så søger han igen brystet mere om natten. Om natten er der så tilmed mere stille, mere ro og dermed lettere at koncentrere sig om en større mængde.
Prøv derfor om du i løbet af dagen kan få ham til at spise lidt mere ved brystet. Læg evt. en skiftning ind mellem amningen, så du starter med at amme ham fra det ene bryst, skifter ham og tilbyder ham toppen fra modsatte bryst, hvorefter du putter ham.
En anden ting du kan overveje er at holde mængden af skemad lidt nede, så der efterfølgende er plads til mere mælk i maven. Det vil og kan således være bedre at give ham 3/4-1 dl. grød eller mos og følge efter med f.eks. 100ml mælk, fremfor at give ham 1½ dl. grød eller mos og han så kun drikke en lille slurk mælk. Du ved naturligvis ikke hvor meget mælk han får hos dig - men det er mere for at forklare, hvad jeg mener :o)
En tredie ting du måske skal være lidt opmærksom på er det der hedder søvnassociationer. Det er de ting vi forbinder med at skulle sove, det er vores ritual, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For børn er en søvnassociation ofte at få f.eks. bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Det er helt naturligt at din dreng forbinder brystet med at falde i søvn og med at skulle sove, men det kunne være en god idé at du nu begynder at arbejde på at han skal falde i søvn uden denne afhængighed. At han skal lære at sove uden at have brystet i munden. Hvis han forbinder det at skulle overgive sig til søvnen med brystet, så vil han naturligt søge brystet igen og igen, når han vågner i løbet af natten.
vi vågner alle mange gange i løbet af en nat, han vil have behov for at skifte stilling, behov for at få dynen om sig igen, han drømmer, små klynker osv. og når han har disse små opvågninger, så er det vigtigt at han kan falde i søvn igen - uden at få brystet. Du skal altså til at forsøge at putte ham uden denne afhængighed.
Det vil sige at han fortsat skal ammes som han plejer, men du skal lægge ham fra dig, du skal putte ham på det tidspunkt, hvor han lige registrerer hvad der sker og hvor han lægges. Det skal du gøre både dag og aften, så han stille og roligt lærer at falde i søvn, at overgive sig til søvnen uden at have bryst i munden.
Det er en rigtig god idé at putte ham i egen seng og så vidt muligt lade ham sove der. Han må stadig gerne sove i soveværelset og sengen kan evt. stillet tæt op til din, så du stadig kan nå ham, berolige ham med en hånd eller lignende. Men det er fint at han ikke ligger klods op af dig - jo tætter på dig, jo mere vil han jo også naturligt søge brystet.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske