Svar: Ernæring og amning
25. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Joan
Det lyder ganske rigtigt, som du også har læst, at Noah i kraft af sin alder vægrer sig mod at blive madet med ske, fordi han nu begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje. Fuldstændig ligesom han sandsynligvis også begynder at protestere over at få ble på, tøj på, hue på osv. Det er heller ikke altid at det lige passer ham :o) Samtidig spiller det naturligvis også ind, at han har været syg og derfor har haft nedsat appetit.
Det er rigtig fint, at du nu er begyndt at give ham mere mad i hånden, mad i større stykker og mad med mere bid i. Det er bedre at han spiser lidt og tit end at du presser store måltider i ham og så må du fortsat søge at energiberige maden lidt, for at få ham til atter at tage lidt på.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Skiftevis havregrød, yoghurt, flerkornsgrød - hvad du nu kan få i ham. Hvis han er gladest for yoghurt så giv ham det i en periode, så han fortsat forbinder det at starte dagen med at spise med noget godt. På yoghurten kan du komme lidt rugbrødsdrys, lidt havregryn, lidt müsli (uden sukker og chokolade), for på den måde at få lidt fibre i ham. Giv ham vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, evt lidt frugtmos med jerntilskud. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, da han har godt af de essentielle fedtsyrer. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej eller lignende. Forskellige former for grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg, det kan være avokadomos, ærtemos eller lignende, krydret med lidt hvidløg, timian, oregano - hvad du nu synes smager godt. Det kan også være lidt grøntsagsmos fra glas, som du kommer på.
Suppleres derudover med mere mad i stykker, det kan være kogte pastaskruer, kartoffelbåde, kogte ærter, majs, gulerod. Han kan også tilbydes stykker af frikadelle, kød eller fiskedelle, stykker af fiskefilet eller hvad du nu har. Rester fra aftensmaden kan fint bruges. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: En portion yoghurt, flerkornsgrød eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - tilbydes det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Ris, kartofler og lignende kan fint gives moset med lidt sovs, men ved siden af skal han så have f.eks. frikadelle, fiskefilet eller lignede i stykker. Det skal altså fortsat være et mix af moset mad og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Kan suppleres med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød, hvis du ikke skønner at han har spist særligt meget og du er bange for at han vågner om natten, fordi han er sulten.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig uden mælk.
Omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 amninger dagligt. Det er forskelligt, hvornår de to amninger ligger bedst. I nogle familier fungere det bedst at amme aften og sen aften og så stå op og starte dagen med en grød. I andre familier fungerer det bedst at amme når barnet puttes og igen tidlig morgen. Her må du forsøge dig lidt frem. Faktisk lyder det som om at det hos jer, ville fungerer bedst med amning inden sengetid, om natten kl 04-05 og så stå op og starte dagen med morgengrød ... se længere nede :o)
Lige nu tænker jeg altså at det hos jer vil være rigtig godt, at du holder fokus på at give ham lidt, som han godt kan lide og ikke tænker så meget over hvor meget han spiser. Netop de små hyppige måltider, som nævnes her, sikrer ham jo en vis mængde energi i løbet af dagen og hvis der ikke glider så meget ned til det ene måltid, så går der sandsynligvis til det næste - samlet bliver det så til lidt :o)
En gaffel er en rigtig god idé. I begyndelsen skal du hjælpe ham med at stikke maden på gaflen og så kan han selv føre maden til munden. Nogle gange vil han tage maden af gaflen og putte den i munden, andre gange vil han fin finde ud af at putte gaffel og mad i munden. Du må guide ham stille og roligt og hen af vejen lærer han så også selv at komme maden på gaflen.
Det er fint at tilbyde ham lidt sødmælk af kop ca 2 gange dagligt (morgen og aften). Da du ammer ham, er der umiddelbart ikke grund til at give ham modermælkserstatning, men han skal så naturligvis have jerntilskud dagligt (derfor frugtmos med jern om formiddagen). De dage hvor han spiser meget yoghurt, kan du holde igen med sødmælken, han behøver ikke få store mængder af komælk. Men lidt er okay. Du kan også sagtens nøjes med at amme ham, give ham yoghurt, ost, sovs osv. og så bare give ham vand af kop. Det er også helt fint. Grøden om morgenen bør du lave med mme eller sødmælk og smørklat.
Det vil som sagt ofte være normalt med 3 amninger dagligt i 9 måneders alderen og omkring 10 måneder vil 2 amninger være passende. Som jeg har beskrevet i planen, så lyder det som om at den bedste løsning hos jer er, at du ammer ved sengetid som nu, igen tidlig morgen kl. 04-05 og så starter du dagen med morgengrød kl. ca 7-7.30. Amningen der ligger kl. 6.30 kan sagtens spille ind på hans lyst til havregrød ...
Derfor tænker jeg at der med hensyn til ammestop, ikke her er hverken tale om at din dreng skal græde ulykkeligt eller brystet skal trækkes væk. Hvis du vælger at gøre som ovenstående, så skal du simpelthen stå op, skifte ham, gøre ham klar til dagen osv. og så starte dagen med morgenmad i stedet for bryst. Det burde han ikke blive ulykkelig over :o)
At lirke brystet væk er en metode som er god at bruge til børn der søger brystet hele natten og kun kan sove med brystet i munden. Altså børn som mætter sig med mælk og derfor ikke kan spise om dagen. At bruge 'skrigemetoden', hvor man tager en kold tyrker og lader barnet græde og på den måde affinde sig med ikke at få bryst, er jeg som udgangspunkt ikke tilhænger af. Men man skal naturligvis vurdere dette ud fra barnets alder, udviklingstrin og øvrige behov for nærhed, omsorg osv. Men som sagt er det slet ikke relevant for dig at bruge disse metoder - du vil fint kunne amme aften og nat og så erstatte morgenamningen med morgenmad:o)
Rigtig meget held og lykke, håber du er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske