Brev:
Ernæring og amning
25. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Ernæring og amning
Hej Helen
Jeg har en søn, Noah, på 9 1/2 mdr. For 2 måneders tid siden havde han dårlig mave i 14 dage og tabte sig noget. Siden da har han været inde i en længere dårlig periode mht. at spise og her har han også tabt sig igen.
Det har handlet om grøden og lukken mund når vi skulle spise. Og den onde cirkel er ikke blevet værre af at jeg forgæves har prøvet at aflede...mv. har gjort de ting man ikke skulle gøre.
Efter at jeg har været inde og læse lignende ex. omkr. spisesituationer kan jeg forstå at det er et udtryk for øget selvstændighed og vilje til at ville spise selv. Dette har jeg foruden til frokost også prøvet at føre ud i praksis både til formiddagsmad, eftermiddagsmad og aftensmad.
Han er nu efter kun få dage inde i en meget bedre periode mht at spise - vil gerne spise selv og spiser mere - men han vil dog stadig ikke have havregrøden - hverken hjemlavet eller købt. Dog kan jeg igen give ham lidt skemad - yoghurt og frugtgrød med mælk - ved at fange hans opmærksom og bruge stemme og mimik som jeg har læst - det kunne jeg ikke tidligere.
Er det rigtigt at blive ved med at tilbyde ham den om morgenen og håbe på at han på et tidspunkt vil tage den eller skal jeg give ham youghurt i stedet for som han godt kan lide?
Han er heller ikke vild med at jeg supplerer med skemad hverken til frokost (grøntsagsmos) eller aften (moset skemad) - er det i orden? Får han så nok at spise i hans alder?
Er det ok at han får større stykker mad fx. kartofler, kød, grøntsager...eller skal det være mindre stykker i hans alder?
Hvad med gaffel? Kan den være en hjælp og hvordan gør man?
Skal jeg tilbyde ham mme eller /og sødmælk?
Spørgsmål vedr. amning:
Jeg ammer ved sengetid, tidlig morgen kl.4-5 og kl. ca 6.30. Vil det være en idé at udskifte min morgen amning kl 6.30 med en sen kl. 23.00? Er det ok at amme 3 gange når han er 9 mdr eller er det for meget?
Når han bliver 10 mdr er det så tid til at droppe en mere? Og hvilken vil du foreslå?
Og hvilken ammestop metode vil du anbefale man bruger? Jeg mener der er to: Den man kalder skrigemetoden og den hvor man trækker brystet væk? Kan du uddybe begge lidt nærmere?
På forhånd tak og ikke mindst tak for en god brevkasse.
Venlig hilsen
Joan