Svar: Om at lege selv og have nusseklud
25. januar 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Mias mor
Tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt og du har ganske ret i at de to sandsynligvis med tiden vi få stor glæde af hinanden :o)
Det er helt naturligt at Mia i en alder af kun 1½ år har brug for at lege meget sammen med dig. Det handler om at hun stadig spejler sig i dig, gerne vil gøre det hun ser du gør og at hun netop lærer af dette. Samtidig vil hun gerne dele sine oplevelser, sine færdigheder osv. med dig, hun har derfor brug for at du ser hende, ser hvordan hun forsøger at sætte to klodser sammen osv. fordi det motiverer hende til at forsøge igen og blive bedre, hun fyldes med glæde, når noget lykkes og det betyder rigtig meget for hende, at I ser det og deler glæden med hende :o)
Det er rigtig godt at I forsøger at medinddrage hende i jeres dagligdagsprojekter, så hun er med til at dække bord, lave mad, hænge tøj , vaske bil, tørre støv af osv. på det niveau hun nu kan klare det.
Hun skal naturligvis også have legetøj som passer til hendes alder og udvikling, store klodser, togbaner, dukkestel, biler og garage, hoppemadras eller måske en indendørs lille trampolin, scooter, gynge, sandkasse, vandbane, vandkande, puslespil, billedlotteri, fingermaling, bøger, musik, sange osv.
Det kan være en god idé at have legetøj i store kasser, så hun får en kasse af gangen og ikke bliver overrumlet fordi det er for meget. Og så er det ofte nødvendigt at du stadig guider hende, sætter hende igang og også deltager i hendes leg.
Når den lille ny kommer, så vil det være super godt med en babydukke til Mia. Netop i 2 års alderen vil børn ofte begynde at lege det, der hedder symbolsk leg. Det vil sige lege, som minder om det de oplever i hverdagen og hvor de i legen er bevidste om at det netop er en leg de er igang med. Det kunne derfor være en babydukke, som skal have mad, skiftes, trilles i dukkevognen osv. når mors baby også skal det. Her vil hun sandsynligvis elske at gøre det, hun ser du også gør. og du kan også nogle gange opfordre hende til det - "kan du hente din babydukke" og så kan I sidde der sammen :o)
Et køkken er ofte også rigtig godt i 2års alderen, jo flere gryder, potter, pander osv. og jo mere plastikmad, jo bedre er det. Så kan man kokkerere og invitere på te ... Det vil sige, lege lidt selv og så deltager mor, så leger man lidt selv og så deltager mor igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at tale lidt med hende om at der er en "baby" inde i maven. Hun kan godt forholde sig til ordet baby, men kan naturligvis ikke forholde sig til hvad det vil betyde og hvor stor en ændring det vil give i jeres dagligdag. Du kan læse bøger for hende om at blive storesøster, bøger om babyer der ligger i maven osv. og på den måde prøve at forklare hende, at den er der og hvad der sker. Men du må ikke forvente at hun forstår det og du skal også være forberedt på at hun måske meget kortvarig interesse viser eller måske slet ingen interesse viser.
Hun vil dog sandsynligvis godt kunne fornemme at der sker ændringer hos jer og det kan godt gøre hende lidt ekstra pylret, kontaktsøgende og ofte morsyg. Hun mærker at du ikke bærer rundt på hende som tidligere, hun mærker at pladsen på skødet er trang, hun fornemmer at værelse, seng osv. gøres i stand, måske at folk taler om din mave og ikke umiddelbart lige henvender sig til hende først, som de tidligere har gjort. Små ændringer, som hun registrerer men ikke kan forholde sig til og det er helt normalt.
Samtidig med sygdom og tilbagekøring i institution, så er det nok lidt svært at være Mia lige nu. Hun har også en alder, hvor hun drømmer mere, sover mere uroligt og generelt har lidt mere farefornemmelse og jeg tænker derfor at hun et eller andet sted, skal have lov til at have trygheden med sin sutteklud ... men selvfølgelig ikke hele tiden.
Jeg synes umiddelbart at det er fint at lade hende have den, når hun siger farvel, når den tilsyneladende betyder så meget for hende og gør hende så tryg. Men når der så er sagt farvel og hun skal igang med at lege og være sammen med de andre børn, så synes jeg pædagogerne skal lave en aftale med hende om at nu skal puttekluden sove. Den kan blive lagt der, hvor hun selv sover til middag og så kan hun få den, så mødes de igen, når Mia skal sove. Så ligger den der og venter på hende.
Med hensyn til skift af tremmeseng, så vil det være helt fint at lade Mia skifte til en åben seng, når den lille ny får brug for tremmesengen. Hun kan sagtens skifte til en mere åben seng, f.eks. en junior seng, når hun er 2-2½ år gammel.
Håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske