Svar: Kræsen, vil stadig have mælk om natten
25. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Selvom din datter nu er 10 måneder gammel, så synes jeg det lyder relevant at I fortsat tilbyder hende lidt mos. Det vil være et bedre alternativ og supplement til jeres mad, rugbrødshapsere osv. en at få f.eks. toast. Det er vigtigt at hun får den mængde fedt, protein, mineraler osv. som er nødvendige for at hun kan vokse, tage på og udvikle sig samt have energi nok til hele dagen og derfor er det vigtigt at hun fortsat suppleres med noget mere 'rigtig mad'.
Her betyder det for mig ikke noget om du giver hende hjemmelavet mad eller vælger den lettere løsning - færdiglavet børnemad på glas. Hvis du vælger sidste løsning, skal maden dog være beregnet til børn på hendes alder. I dagplejen kan hun sagtens have sådan et glas med, som hun kan få til frokost, når hun har spist lidt af sin rugbrød osv.
Det er fint at tilbyde hende 400ml mme dagligt indtil hun er ca 12 måneder gammel, på den måde får hun sit behov for jern dækket. Men det betyder også at hun ikke behøver mere end 2 flasker mme dagligt og i forhold til den måde du beskriver hende på, så lyder det som om at de to flasker ligger bedst om aftenen, når hun bliver puttet og så sidste flaske sen aften inden I går i seng, hvorefter hun så bør sove hele natten uden mælk. Morgenen starter så med grød som nu.
Mit forslag til en dagsplan, lavet med udgangspunkt i de tider du har angivet, ser således ud:
Morgen 6.45: Havregrød/trekorns grød, mme eller sødmælk af kop.
Sover morgenlur
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Tilbydes derudover mad i stykker som frikadelle (kød/fiskedelle), kogte grøntsager, kogte pastaskruer osv. Og herefter suppleres så med grøntsagsmos med kød/fisk fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden flaske ca 12.30
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, det samme som I andre får. Hun kan spise alt, risretter, pastaretter, spaghetti, lasagne osv. Farsbrød, frikadeller, laks, fiskefiletter osv. Grøntsager kan serveres kogte, som hun selv kan spise eller de kan moses med lidt sovs og servers med gaffel. Hun skal altså stadig både have mos og mad i stykker. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Godnatgrød ligesom nu
Og puttes til natten med en flaske vælling ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Tilbydes flaske og sover hun på dette tidspunkt, så lad hende få flasken mere eller mindre sovende, hvorefter hun ikke behøver mælk igen resten af natten. Det kan forhindre at hun vågner op kl 02 og kræver mælk der ...
Lige inden 12 måneders alderen trapper i mængden af mælk i flasken kl. 23 ned, så hun tilsidst held kan undvære at få denne flaske. Og den sidste flaske der ryger er så flasken inden putning kl. 20.
Jeg håber ovenstående plan giver lidt idé om hvordan en dag kan se ud, der tilgodeser alles behov, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske