Svar: 1½ år gammel og græder, når hun skal afleveres i dagplejen
28. april 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Birgitte
børn skal være ret gamle (i skolealderen) før de med sikkerhed ved, at de ikke er forladt, når mor og far går. Jeres datter har ikke fornemmelse for tid og ved derfor ikke at I kommer kl xx og henter hende. Hun er bare ked af 'at blive væk' fra jer. Hun kan slet ikke overskue situationen, men bliver styret af sine følelser.
Jeres datter har behov for jer, som den faste base, og hun er først nu ved at udvikle sig hjernemæssigt til at huske sine forældre også når de ikke er til stede. Det vil være en hjælp for hende at I lavede et lille fotoalbum, som hun kunne have med i dagplejen. Der skal være billeer af jer forældre, af hende selv, af hunden, bilen, barnevognen, bedsteforældrene eller hvad I nu har som er en del af hendes hverdag. Når hun så bliver ked af det, så kan dagplejemoderen møde hende 'kom du lige til at tænke på mor, nu skal du se, så finder vi et billede' eller lignende og hun vil forstå at I stadig er der.
Generelt er det meget vigtigt at I rummer hendes gråd og frustrationer. Gør det okay for hende at være ked af det. Tænk over at hun også spejler sig i jer, og hvis hun fornemmer at I er kede af at aflevere hende, så bliver hun det også selv.
Din beskrivelse tyder på at hun er et godt sted og er glad for at være der. At lære afskeden og at lære at I kommer tilbage igen tager tid. For nogle børn tager det længere tid end for andre, men det er kun naturligt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske