Svar: Stædig storebror
24. januar 2009
Alder:
3 år
Kære Laila
I en alder af 3 år, så er det helt naturligt at jeres dreng prøver grænser og konflikter i hverdagen kan ikke undgås, der vil være situationer, hvor han sætter sin egen vilje igennem og det skal han naturligvis også have lov til, han er jo et lille menneske med sin egen personlighed og mening - men der vil en gang imellem også være situationer, hvor I som forældre ved bedst og derfor skal holde fast i den beslutning der er taget. Det kan være hvor mange bøger I læser inden sengetid, at han skal have børstet tænder, at han ikke får is lige inden I skal spise aftensmad, at han skal holde jer i hånden, når I går over vejen osv.
Det er altid en god idé at melde klart ud, at det er sådan det er og så holde fast i den beslutning I har taget. Han er jo et eller andet sted, nødt til at lære at I mener hvad I siger og I er nødt til at være konsekvente - der kommer intet godt ud af at sige "nej, nej, nej, jamen så okay da" - så vil han jo lære at bare han bliver ved længe nok, så får han det som han vil have det.
Men igen skal I naturligvis overveje, hvorfor I siger nej. En dag kan meget hurtigt blive fyldt med forbud og det er klart at børn som mødes med anerkendelse og en gang imellem også får ja - de har naturligt lettere ved at acceptere et nej andre gange :o)
Når han mærker at I holder fast i det I har sagt, når han mærker den modstand der ligger i et nej, så bliver han naturligvis frustreret. Det hører med til livets læring at tackle frustration og det er enormt vigtigt at I er i stand til at rumme dette. At kunne rumme hans følelser betyder at I kan holde ud at han har det som han har det, uanset om han er vred, frustreret, ked af det, sur, gal, glad, humørfyldt, sjov eller hvad han nu er - det betyder at I kan holde ud at han har det sådan, uden at I vil ændre det og uden at I tager det personligt.
Det er meget vigtigt at I viser ham at I kan rumme hans følelser og det viser I ved at sætte ord på. "Du bliver bare så ked af det lige nu", så kan han evt. rette jer "ikke ked, jeg er sur" og så kan I mødes der. Eller I kan give ham forståelse og samtidig vise at I holder fast i det I vil "Jeg kan godt forstå du bliver ked af det når du skal i seng, det er bare så dejligt at lege og være oppe" og så samtidig holde fast "men det er sengetid nu for dig".
Konflikter i hverdagen kan som sagt ikke - og slet ikke med et barn på 3 år. Det er derfor vigtigt at I tager de konflikter der er, når de er nødvendige. Det er vigtigt at I holder fast i de grænser I sætter og på den måde viser konsekvens. I forældre skal overordnet være enige om hvilke regler og aftaler I har og så kan I hjælpe hinanden med at holde fast i dem. Når I har sagt sådan, så er det sådan. I skal ikke være bange for at sige nej og I skal altså kunne klare den frustration og konflikt som opstår, når I siger nej.
Præcis som I gjorde da han skulle klippes. I forældre havde taget en beslutning om at det skulle han, I tager med ham, I sidder med ham, beroliger og betrygger ham, men holder fast i at det her skal gøres. Bagefter er der ingen problemer, han er glad og tilfreds - han har det fint nok.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske