Svar: Hjælp en desperat mor med at få sin søn til at sove
23. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng og hele jeres forløb. Da han nu er 7 måneder gammel, vil jeg tage udgangspunkt i dette og her fortælle lidt om hvad du kan forvente. Det vil i den forbindelse være helt relevant at se på den plan du har sendt, som umiddelbart er meget fin og som du overordnet stadig skal følge - dog med lidt ændringer :o)
Det er relevant i forhold til din drengs alder nu at sove 2 lure dagligt. Det vil ofte være sådan, at han om formiddagen kun sover måske 45 minutter til en time. Det er altså helt normalt at han ikke sover længere på det tidspunkt og derfor rigtig fint, hvis du tager ham op der og ikke kæmper med at få ham til at sove et lidt længere stræk. Efter frokost, når han puttes til middagslur, så tænker jeg at du måske skulle prøve at trække tiden lidt og ikke putte ham før ca kl. 13-13.30. Her kan han så sove måske 2 timer, godt fyldt op med både mad og mælk.
Det er således meget fint, hvis han kommer op fra lur før kl 15.30. Den søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt spille ind på hans nattesøvn - ofte enten ved at han er meget svær at få i seng, eller står meget tidligt op om morgenen - eller måske giver en vågenperiode midt om natten.
Hvis du oplever at han en dag ikke sover særlig lang middagslur, men igen måske kun sover 45 minutter, så kan han sagtens have behov for en powernap sidst på dagen/tidlig aften, hvorefter han så er vågen om aftenen og går sent i seng. Den fleksibilitet må der så være. Men som udgangspunkt er to timers middagslur meget fint og noget du sagtens kan arbejde på.
En anden ting du skal overveje er hvordan din drengs putteritual er, jeg kan ikke helt se om du har nogen fast måde at gøre det på. Det lyder som om at han nogle gange falder i søvn med brystet, andre gange måske med en flaske og mange gange med sin sut.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst, flaske, sut, han er måske endda afhængig af at blive vugget i dine arme. Han kan kun sove, hvis du gør disse ting - du har altså lært ham at det er sådan han skal falde i søvn.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet eller suppleres med en flaske, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det har du fuldstændig ret i, men det er også vigtigt at han lige når at opleve hvor han bliver lagt og hvor han falder i søvn, at han lægges mere eller mindre vågen til at sove, der hvor du ønsker han skal sove. Han skal altså vendes til at sove uden at have bryst eller flaske i munden.
Med hensyn til sutten, så er denne fin og beroligende. Det er dog sådan at når vi sover, så afslappes vores kæber og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres dreng skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, men han skal så lære at falde i søvn igen uden at få sutten i munden hele tiden.
Det lyder som om at I er ved at bevæge jer ind på det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor din dreng lærer at han kun kan sove hvis han har sutten i munden. Hver gang han falder i dybere søvn og kæben slappes af og sutten ryger ud og han så begynder at sove lidt lettere igen (han skifter sandsynligvis søvnfase ca hver time) så registrerer han at sutten er væk og vågner op, forventer at du putter den i munden igen - han har lært at han ikke kan sove uden.
Det er derfor meget vigtigt at du holder op med at give ham sutten i munden hele natten, men prøver at lulle ham lidt til ro på anden vis, så han stille og roligt lærer at kunne komme videre i søvnen uden at behøve din hjælp.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes også frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken, kiwi eller lignende blød frugt, som han kan sidde og sutte på, gnaske lidt i. Vand af kop.
Amning springes over her og han puttes til formiddagslur uden at få bryst inden. I stedet kan du f.eks. sætte ham i barnevognen, lade ham kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og først lægge ham ned, når han er putteklar. Sover her 45 minutter til 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller det kan være babymos fra glas svarende til hans alder. Tilbydes derudover ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gnaske på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes først omkring kl. 13 og puttes herefter til middagslur, hvor han gerne må sove så længe som muligt (op til 2 timer). Sover han mindre, kan han som sagt have behov for en powernap igen senere.
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop. Kan ammes efterfølgende.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Der skal fortsat være mos, men også mad i stykker, som han selv kan sidde med. Han kan f.eks. sagtens sidde med en kartoffelbåd, kogte grøntsager eller lignende i hånden. Han kan sagtens spise retter som boller i karry, farbrød, frikadeller, laks og lignende og maden skal som sagt tage udgangspunkt i familiemaden. Vand af kop.
Ammes/flakse kl. 19-19.30 og puttes til natten. Vær igen obs på at han ikke skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men lige registrere hvor han bliver lagt.
Sen aften 23: Ammes/flaske og sover til kl. 05/06 uden at få yderligere mælk.
Jeg håber at du med denne plan og forklaring er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske