Brev:
Tynd og ofte syg
22. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Tynd og ofte syg
Hej Helen
Min søn på 21 mdr. er en lille splejs og vi synes også at han er forholdsvis ofte syg. Vi har lige haft endnu en omgang - han har været syg en uge, spiser intet og vægten står nu på 10,2 kg (højde ca. 85 cm). Han er født slank (2800 g, 51 cm, født 3 dage før terminen).
Så længe jeg ammede tog han rigtig flot på og var i en alder af 4 måneder over 50 % kurven mht. vægt for alder, men siden da er han stødt og roligt røget nedad i forhold til vægtkurverne og nu ligger han såvidt vi kan se lige under 3% kurven. (Jeg måtte stoppe med at amme ham, da han var lige over 4 mdr. fordi jeg har knogleskørhed).
Hvad skal man betragte som normalt for ham, når han er født tynd - derefter er røget meget hurtigt op i vægt og så ellers krydser nedad i forhold til "sin" vægtkurve.
Både min mand og jeg er meget slanke, så vi forventer naturligvis ikke at få en lille sværvægter.
Vores søn er ikke synderligt begejstret for mad. Det er meget vanskeligt at spore sig ind på noget han godt kan lide - han bliver meget hurtig træt af alting, og det er som om alle gode råd har den stik modsatte effekt på ham. Fx. At tilbyde ham flere forskellige valgmuligheder på tallerkenen, det virker som om det snarere får ham til at miste lysten til mad end det modsatte. Når han ellers virker sulten (efterspørger selv mad), vil han som regel godt smage på det meste (dog stort set ingen grøntsager andet end kartofler eller mad der er meget "kødagtigt"), men tager måske 3 bidder og siger så "mad mad" (betyder "tak for mad").
Vi følger ikke de gængse anbefalinger for mad til børn i hans alder - han får en betydeligt federe kost (prøver dog at holde os til sunde fedtstoffer) fordi han er så småtspisende.
Vi forsøger ikke at presse ham til at spise, men vores panik mht. hans ringe madindtag kan han sikkert godt fornemme indimellem. Det virker ikke som om der er den store forskel på hans adfærd i forhold til mad i vuggestuen og hjemme ved os.
Vi har ingen fornemmelse af at fejler noget (udover at han fanger alle forkølelser, maveinfektioner osv. som kommer i nærheden), har tilsyneladende ikke noget mad han ikke tåler eller noget andet i den dur. Hans udvikling i øvrigt er ganske normal - han var endda temmeligt hurtig til at gå (9-10 mdr) og taler gennemsnitligt i forhold til de andre i vuggestuen. Han er for det meste en meget glad og social dreng, men i perioder hvor han har været syg og vægten er meget langt nede er han mere pjevset og morsyg (flere uger efter sygdom).
Hvad skal vi stille op med ham?
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor