Svar: Skrig og skrål ved aftensmaden
22. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at jeres dreng om aftenen synes det er dejligt at få lov til at sidde hos jer og spise videre siddende på skødet. Det er naturligt lidt forstyrrende for dit indtag af mad, det kan jeg godt forstå, men der er højt sandsynligt tale om en periode.
Der sker rigtig meget med din dreng i øjeblikket og det at han er startet i vuggestue og er væk fra dig hele dagen, gør naturligt at han har ekstra meget behov for tryghed, knus, kram og masser af fysisk kontakt. Netop fordi han om dagen også er så aktiv somhan er, går omkring og undersøger og udforsker verden mere og mere på egen hånd, så sidder han naturligt ikke længere på skødet som tidligere. Men behovet har han stadig og det viser sig så om aftenen.
Samtidig har han en alder, hvor han stadig ikke helt forstår, hvor I er når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til forklaringer, forstår ikke at I er på arbejde, når han er i vuggestue, han forstår faktisk ikke at I er I soveværelset, når han er på sit eget værelse og derfor kan han stadig godt føle sig utryg og ladt alene, når han ikke har jeg inden for synsvidde.
At han klamrer sig til dig og bliver helt ulykkelig, når du ikke vil have ham på skødet, er altså et udtryk for at han savner dig og du skal se det lidt som om at han har et mordepot der skal fyldes op. Jo mere mordepotet er fyldt, jo mere har han at tære på, når han ikke er sammen med dig og jo mere skal det så fyldes op igen, når I atter er sammen.
Lige nu er det derfor en rigtig god idé at du giver din dreng masser af fysisk kontakt og prioriterer at nusse med ham, sidde med ham, kæle med ham, kramme ham osv. Du må gerne indføre små lege, hvor du f.eks. kilder ham - lader dine fingre løbe fra hans storetæer op af benene og videre op over kroppen til under hagen hvor du kilder ham "nu kommer der en lille mus, nu kommer der en lille mus, nu kommer der ... og den kiiiiilder dig ...", så han mærker sig selv fysisk, mærker din fulde opmærksomhed og nærheden af dig. Du må også gerne massere ham - babymassage kan være en rigtig god måde at være sammen på lige nu.
Når du har noget praktisk der skal laves så tag ham med, hænger du tøj op, så lad ham give dig klemmerne. Når du laver mad, så sæt ham i den høje stol, så han er med ude i køkkenet ikke kan komme til skade, men kan se hvad du laver og giv ham gerne lidt smagsprøver i takt med at madlavningen skrider frem.
Hvis du virker afvisende, forsøger at skubbe ham fra dig, "sæt dig nu i din stol, ikke hos mor" osv. så vil det virke lige modsat på ham - han blive blive endnu mere pylret og tryghedssøgende, søge din nærhed endnu mere. Derfor skal du altså i en periode lade ham komme lidt mere til dig og få lidt ekstra fysisk kontakt. Stille og roligt skal han så nok finde ud af at det er fint at have jer siddende ved bordet, imens han så leger videre på gulvet :o)
Fortsat held og lykke med ham. Dejligt at høre, at han i øvrigt har en god appetit ... ;o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske