Svar: 4 mdr. og urolig når han fodres
28. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Janni
Jeg tror din søn er ved at være så gammel at han begynder at forbinde måltidet med andet end at få mad. Han ser på dig, bliver mere og mere bevidst om at det er mor som giver mad, leger lidt med flasken for at se din reaktion osv. Samtidig er han nok også ved at være så stor at du kan forsøge at 'trække' måltiderne lidt.
Jeg synes dog ikke at du skal lade ham vente for længe, både fordi han er født før tid, men også fordi du skriver at han spiser mindre end tidligere. Tre timer imellem hver flaske kan dog godt være hyppigt, så måske kan du forsøge med hver 4 time, og se om det ændrer noget.
Du kan også afbryde et måltid, altså på den måde at du giver ham en pause ind imellem. NÅr han begynder at lege med flasken og ikke rigtig gider spise, så glem flasken et øjeblik og brug tiden til at snakke og pludre med ham. Når han så bliver træt af at snakke og tranger til at falde til ro igen, så giver du ham det sidste at falde i søvn på.
Hvis han er begyndt at vågne mere op om natten og følge jer med øjenen når I spsier så kan det være en god idé at forsøge med lidt skemad. I begyndelsen vil det vare være smagsprøver og en øvelse i at lære teknikken. Hvis skemaden slet ikke interesserer ham, kan du vente lidt med dette endnu.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske