Svar: Sovevaner - 16 mdr.
22. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Line og Steffen
Tak for jeres brev, dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet :o)
Når jeg læser jeres brev, så er min umiddelbare tanke, hvor meget og hvordan Luna sover i løbet af dagen. Jeg får nemlig fornemmelsen af at hun simpelthen ikke er træt nok til at falde i søvn og det er sandsynligvis også derfor hun er begyndt at vågne og sove mere uroligt om natten ...
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Det vil sige at formiddagsluren springes helt over og barnet begynder i stedet at sove fra f.eks. kl. 12-14.
Min umiddelbare tanke er derfor at I måske skulle prøve at ændre på rutinerne i løbet af dagen, så hun kun får en lur dagligt. De første dage vil hun naturligt nok være lidt mere træt og hun skal af den grund ikke indhente sin forsømte nattesøvn om dagen. Det er vigtigt at hun stadig kun sover ca 2 timer og herefter kommer op - netop for at I så kan få hende i seng i ordentlig tid om aftenen.
Man kan naturligvis godt tale for at du skal sidde hos hende og være der, give hende den tryghed hun behøver. Hun kan sagtens være ind i en fase, hvor hun har lidt ekstra behov for morkontakt og det er helt okay. Men det må du så også prøve at give hende på andre tidspunkter, hvor I er sammen og ikke kun om aftenen, hun skal stadig have masser af knys, kys og klem, masser af fysisk kontakt i løbet af dagen, når I er sammen og har mulighed for det.
Børn kan sagtens have perioder, hvor de klynger sig til deres forældre for at kunne sove, men hos jer er der jo ikke tale om at hun lægger sig til at sove, velvidende at du så er der og passer på hende. Hun sover stadig ikke og det er derfor jeg tænker, at det hos jer, handler mere om at hun som sagt ikke er træt nok til at sove når hun bliver puttet og at hendes søvn om dagen nu skal ændres :o)
Der er ikke grund til at flytte hende tilbage til soveværelset, hun kan sagtens sove i sin egen seng og på eget værelse, som hun er vant til. Men ingen kan sove på kommando og I ved selv hvordan det er at ligge og tænke "Jeg skal sove nu, jeg skal sove nu..." og så kan man naturligvis ikke. Hvordan er det så ikke, hvis andre siger "du skal sove nu .." og man slet ikke føler sig træt eller parat :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske