Svar: Problemer med søvn og spisning
21. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Når man skal beregne børns mælkebehov, så går man ud fra at barnet skal have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis din datter vejer 6000g, så er hendes behov for mælk ca 1000ml i døgnet.
De fleste børn vil have behov for ca 6 flasker i døgnet og hvis mængden er 1000ml, så skal din datter altså have knap 170ml hver 4 time. Nogle børn spiser naturligvis hver 3 time og vil så spise lidt mindre hver gang, andre spiser hyppigere om dagen og sover så et lidt længere stræk om natten og det er helt okay.
Du ved naturligvis ikke præcist, hvor meget din datter får af mælk hos dig, når du ammer om natten. Men en del får hun nok, da mælken om natten flyder lidt lettere end om dagen og du netop om natten producerer lidt mere af det mælkestimulerende hormon.
Det er fint at du også malker ud og tilbyder din egen mælk på flaske og så supplere med mme ved siden af. Du skal regne med at din datter skal have flaske med mme, de gange, hvor du normalt ville amme hende.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften og midt nat: Ammes ved behov
Du skal prøve at finde ud af, hvorvidt din datter har det bedst med at få flaske når hun vågner, lige inden hun skal sove eller måske midt imellem de to tider.
Det lyder umiddelbart som om at du skal prøve at arbejde lidt på det sidste. Det vil sige, at når hun vågner fra en lur, så starter du med at skifte hende og snakke lidt med hende og så tilbyder du hende en flaske og lader hende spise godt af den. Hvis det går meget langsomt, så prøv med en anden type flaskesut, evt. en med lidt større huller.
Herefter skal hun så bøvse, snakke og pludre lidt igen, måske ligge lidt og lege på gulvet osv. Måske har hun brug for en ekstra skiftning og når hun så virker træt og er ved at være parat til at blive puttes, så svøber du hende og giver hende en sut og en sutteklud. Hun behøver altså ikke få mad igen, fordi hun jo har spist en god stor flaske. Du kan således godt forsøge at køre en rytme, hvor hun sover, spiser, leger og sover - hvis du fornemmer at det vil virke bedst for hende.
Netop når børn er omkring 3-4 måneder, så begynder de at opleve mere af verden. De sover pludselig ikke særligt længe om dagen, powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde på lidt mere struktur omkring lige netop dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag (præcis som jeg har beskrevet i planen) og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Det er ikke ualmindeligt at barnet f.eks. først sover sin sene powernap omkring spisetid, f.eks. omkring kl 18 - det passer ofte med at man lige når at få lavet maden og sætte sig til bords og så vågner barnet:o)
Hvis ens barn sover sent, så kan man naturligvis ikke forvente at hun kan puttes igen allerede kl 20, så vil det måske være mere passende omkring kl 21.30... Modsat, hvis barnet er inde i en god rytme med at sove om aftenen og natten, og der tager sit lange søvnstræk, så kan man således ikke forvente at hun vil sove særligt lange stræk om dagen
Prøv derfor at lade være med at fokusere på hvor længe hun sover, mere at det er vigtigt at hun sover og så tænk at mindst en af lurene om dagen gerne må være en lidt længere lur - hvor du så f.eks. kører en tur, fordi det at blive trille, kan gøre at hun så sover et lidt længere stræk. Du har naturligvis ret i at du ikke kan trille hende hele dagen eller lægge dig med hende hver gang hun skal sove - men prøv f.eks. at gøre middagsluren til den lur, som gerne skulle være dagens længste lur.
Når du lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Lige præcis der, hvor øjnene begynder at køre rundt i hovedet på hende og du kan se at hun har rigtig svært ved at holde sig vågen. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt og lad hende have sin sut og sutteklud. En stofble trukket igennem sutten, hjælper med at holde sutten ved munden, så hun ikke så let taber den. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Du kan også trille barnevognen lidt, vugge hende i den, trille hende lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden hun falder helt i søvn og begynder hun at græde, så triller du igen, holder pause osv. Så hun tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Det vil hjælpe hende til også at kunne det om aftenen og om natten, hvor hun vågner lidt op og har brug for din hjælp til at komme videre i søvnen.
Prøv om du kan holde lidt gang i hende i løbet af dagen, så hun nogle gange er vågen i mere end en time af gangen. Det er helt okay, at hun nogle gange ikke kan være vågen i mere, men andre gange vil det være fint at aktivere hende, netop for at få ændret lidt på rytmen og få hende til også at sove mere sammenhængende. Prøv derfor om du kan bade hende i løbet af dagen, så du ved hjælp af et bad får hendes vågenperiode strakt lidt ud. Ligenetop når hun skal bades vil hun nok have behov for flaske både før og efter - men så vil hun måske også kunne tage en lidt længere lur bagefter :o)
Og tilsidst - hvor meget du bliver nødt til at malke ud for at kunne give hende en flaske mælk i døgnet, bliver du nødt til at forsøge dig lidt frem med. Det kan variere meget. Sålænge du ammer hende om natten, så vil du stadig producere mælk, men din mælkemængde afhænger af efterspørgsel, så jo mere flaske hun får og jo mindre du ammer eller malker ud, jo mindre mælk vil du producere.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske