Brev:
Problemer med søvn og spisning
21. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Problemer med søvn og spisning
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedrørende min 3 mdr. gamle datters gråd og vores problemer med amning m.v.
Situationen er nu følgende:
Efter at have forsøgt at genetablere fuld amning uden held (hun nægter overhovedet at tage brystet i munden – så dit forslag om øgning af mælkemængde osv. hjælper desværre ikke så meget) er jeg nu begyndt hovedsageligt at give hende flaske med mme og udmalket mm. Jeg kan dog fortsat nogen gange få hende til at amme, hvis hun blunder/sover, og det er også den metode, jeg bruger om natten, hvor jeg ammer hende ca. to gange (ét bryst hver gang).
Jeg er dog meget i tvivl om, hvor tit jeg skal lave en flaske til hende, da jeg synes hun ofte kun småspiser, hver gang jeg tilbyder den – det gør jeg typisk når hun vågner og når hun skal sove. Rytmen er sådan at hun max kan være vågen i 1 time ad gangen om dagen, så begynder hun at gabe.
At vi er begyndt at give hende flaske har hjulpet lidt på hendes gråd, men vi har om dagen og aftenen fortsat problemer med at få hende til at sove og ofte sover hun max 45 min ad gangen om dagen – også selv om jeg går tur med hende. Her kan jeg dog som regel få hende til at falde i søvn igen ved at trille med barnevognen, men uanset hvad vågner hun næsten altid op, når jeg stiller barnevognen.
Når jeg lægger hende til at sove derhjemme om dagen, kan hun kun falde til ro, hvis jeg sidder med hende i armene i et mørkt rum (svøbt i en dyne eller lign.) – og tilbyder sut, flaske m.m. Jeg kan herefter forsigtigt lægge hende fra mig, men hun vågner ofte op, når jeg rejser mig eller når hun taber sutten eller lign. og så må jeg tit starte forfra.. Det fungerer bedst, hvis jeg lægger mig ved siden af hende, og selv sover lidt, men det kan jeg lige som ikke gøre hver gang, hvis jeg også selv skal have udrettet noget…
Om aftenen er det for alvor svært. Her bliver hun hurtigt meget pylret og viser træthedstegn, selv om hun næsten lige har sovet. Hun er i det hele taget meget svær at få til at falde til ro, og græder ofte meget arrigt, meget længe - selv om jeg forsøger at vugge hende i søvn i mine arme. Dette gælder uanset om jeg lægger hende i god tid, når hun viser træthedstegn, eller hvis jeg lader hende blive oppe længere end jeg kan se, hun kan holde til (så græder hun bare endnu mere). Selv om jeg tilbyder hende flaske før hun bliver træt og/eller når hun puttes, afviser hun som regel denne (eller spiser få ml), og bliver ofte gal bare hun ser den.. Når det endelig lykkes at få hende til at sove, sover hun kun kortvarigt (powernapper), men hvis jeg tilbyder hende flasken umiddelbart herefter, spiser hun ofte meget...
Det virker med andre ord som om, at hun har svært ved at skulle spise, når hun er træt, men omvendt virker hun samtidig svær at få til at sove, fordi hun er sulten.. Giver det nogen mening?? Er det normalt at børn i hendes alder skal hjælpes så meget til at sove – også til at få et powernap? Det virker ekstremt opslidende at hele min dag veksler mellem at underholde hende i en times tid, bruge et kvarter-en halv time på at få hende til at sove, måske være heldig hun sover i 30 min. og forfra igen... Er det virkelig normalt?
Hvordan får jeg etableret en bedre rytme, hvor hun får spist nok inden hun skal sove, og dermed får sovet nogle længere stræk? Hvordan kan en sådan rytme se ud, når jeg begynder at give vælling/frugtmos ved 4 mdr.s alderen? Kan jeg med fordel introducere et andet putteritual nu – og forsøge at vænne hende fra at skulle vugges i søvn, hvilket jeg synes er blevet en ret belastende vane, eller skal jeg vente til hun er lidt ældre og dermed bedre forstår, hvad der sker?
Og et sidste lille spørgesmål (håber du kan overskue dem alle sammen..): Hvor ofte bør jeg malke ud hvis jeg vil opretholde mælkeproduktion til ca. 1 flaske til hende om dagen + amning om natten? Skal jeg regne med at produktionen vil gå helt ned, hvis jeg kun ammer om natten?
På forhånd tak for dit svar.
Hilsen
En bekymret mor.