Svar: Kræsen - jeg er ved at gå ud af mit gode skind
21. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Jonas mor
Man kan desværre ikke tvinge børn til at spise - vil de ikke, så vil de ikke og det bedste man kan gøre er derfor at servere sunde og nærende måltider og så håbe at lidt forskelligt glider ned ...
Så længe Jonas trives, vokser som han skal, tager på, har energi til at lege og udvikle sig og virker glad og tilfreds så må du tro på at han får hvad han behøver - også selvom det ikke er så varieret som du kunne ønske dig.
Du fortæller at vuggestuen kun serverer vegetarisk mad, kender du begrundelsen for dette valg? Det burde være oplagt at tilbyde børnene både fisk og kød i løbet af dagen, hvis man har madordning ... Der er naturligvis ikke noget i vejen for at spise vegetarisk, men de skal naturligvis vide, hvad de gør - f.eks. anbefales det normalt at børn som får vegetarisk kost tilbydes et ekstra tilskud af en vitamin-mineraltablet dagligt - især indeholdende jern, zink, B12 og D-vitamin, som er svært at dække, når man lever vegetarisk.
Derudover vil børnene også ofte have behov for ekstra fedtstof, da vegetarkost kan have tendens til at have et for lavt energiindhold og de vil ikke være i stand til at spise tilstrækkelige mængder. Netop i den periode, hvor børn vokser meget, er det vigtigt at øge energitætheden i maden ved tilsætning af f.eks. vegetabilsk olie.
Protein kan uden problemer dækkes via æg, mælk, bønner, linser, tofu, nødder, frø og kornprodukter og mange grøntsager indeholder også protein. Det er dog vigtigt at spise varieret af disse ting, for at være dækket ind og da tilbuddet i institutionen lyder mindre varieret og du samtidig har lidt svært ved at få din dreng til at spise om aftenen (hvilket andre forældre sikkert også har), så synes jeg det er helt relevant at du taler med institutionen om hvorfor de vælger at spise som de gør og om de er bevidst om at det måske for nogle børn vil være nødvendigt med ekstra tilskud af vitaminer og mineraler ....
Som sagt er det generelt ikke noget problem, at man ikke spiser kød, men det er vigtigt at være opmærksom på sammensætningen af maden og som sagt supplere med en vitamin-mineraltablet.
Men tilbage til jeres frokost i weekenden og jeres aftensmad. Jeres dreng skal naturligvis tilbydes mad som I andre spiser: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags osv. Han skal ikke have specielle retter med den alder han har, men kan fint spise helt almindelig mad.
Det er dog helt normalt at han især om aftenen, kan være træt og mange overskud til at spise. Det kan være svært at koncentrere sig om at spise pænt, putte maden i munden osv. og det bliver hurtigt til at lege med maden i stedet. Nogle gange må man derfor i denne alder, tage ham på skødet og hjælpe ham med at spise.
Det er ofte også sådan at børn i denne alder gerne vil spise mad der skal gnaves mere end små hapsere. Derfor er det en god idé at servere rugbrøddet i kvarte og også give ham f.eks. en frikadelle, pølse eller lignende i hånden. Børn i denne alder nyder ofte også at kunne 'dyppe' deres mad, derfor hjælper det nogle gange at give lidt sovs eller dressing - dyppe maden i det og så ind i munden.
Tit protesterer børn i denne alder også mod mad som er blandet, de bryder sig f.eks. ikke om biksemad, men vil gerne have maden serveret særskilt. Det hjælper ofte at give barnet en tallerken inddelt i rum, hvor man kan ligge forskellige fødevarer i hvert enkelt rum. Det giver barnet mere overblik, maden virker pludselig mere overskuelig - så det kan også være et forsøg værd.
Og ellers så handler det ofte om at servere noget nyt sammen med noget som barnet kender og føler sig tryg ved.
Du skriver at Jonas spiser, når han får mad i institutionen men ikke spiser madpakken han har med. Hvad giver du ham med her? Det behøver jo ikke være rugbrød om onsdagen, men kunne sagtens være en grovbolle med lidt forskelligt fyld - lidt salat, tomat, ost, skinke, tun, ost, frikadelle eller lignende. Ofte nyder børn også at få små pakker med lidt forskelligt med - det kan som sagt være en frikadelle der skal gnaves (kød eller fiskedelle) eller det kan være et kyllingelår. Kogte pastaskruer kan også gives med i en lille bøtte.
Du kan søge forslag til madpakken på nettet og har du brug for mere konkret kostvejledning end jeg har givet dig her, så kan du kontakte en diætist :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske