Brev:
Lidt blandet om mad og søvn
21. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Lidt blandet om mad og søvn
Hej Helen
Tak for din hjælp sidst! Det går rigtig godt med Sebastian. Han er snart seks mdr (d. 5/2) og trives godt.
Jeg har lige et par hurtige spørgsmål omkring mad. Sebastian spiser skemad to gange om dagen. Grød til frokost og grøntsagsmos til aften eller omvendt plus lidt frugtmos bagefter eller blandet i maden. Drikker lidt vand af et snapseglas.
Han spiser ca. ½ dl. hver gang, nogen gange lidt mindre. Han viser meget tydeligt, når han gerne vil ha mere, og når han er færdig, så vi er meget opmærksomme på ikke at presse ham, også selvom han ikke har spist særlig meget. Det skal jo helst forblive en positiv oplevelse.
Nu er jeg så lidt i tvivl om, han derudover skal kunne drikke mælk bagefter? For når vi tilbyder ham det, protesterer han enten kraftigt, lukker munden eller skubber flasken væk. Er det ok han ikke drikker noget? Tænker bare om det er nok væske han får fra vandet..er nemlig meget i tvivl om hvor meget vand der egentlig ryger ned. Skal vi gå ud fra, han har fået det han har behov for?
Mit andet spørgsmål handler om mad i hånden. Hvis han gnaver af en agurk, skal den så være med eller uden skræl? Må han gnave i/ sutte på et æble, pære, banan appelsin osv.? Har læst at han på et tidspunkt må gumle i nogle rugbrødsbjælker.. risikerer han ikke at gnave et stykke af og få det galt i halsen? Spørg fordi, han er meget interesseret i at holde mad i hånden og putte det i munden, men gnaver efterhånden meget hårdt. Har du nogle forslag til hvad han må gnave i og hvor store/tykke stykkerne evt. skal være?
Hvornår skal han begynde at få et 3. måltid? og skal det være grød?
Her til sidst har jeg lige et spørgsmål som ikke handler om mad. Det drejer sig nemlig om at Sebastian stadig ikke kan være frisk i mere end ca to timer, så begynder han altså at gnide øjne og pyldre, er det normalt for et barn på næsten et halvt år? har læst at de fleste børn kan nøjes med to lurer dagligt i seks måneders alderen. Det kan jeg bare slet ikke forestille mig, kan gøre det for ham. Er det ok at holde fast i de tre lurer lidt endnu? De udgør ca 3-4 timer sammenlagt. Han sover ca 10-11 timer om natten.
Det var vist alt for nu. Glæder mig til at høre fra dig :)
Mange hilsner fra T