Svar: Pludselig meget urolig baby
21. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er altid svært, når ens barn pludselig ændrer både søvnvaner, spisevaner og humør. Man bliver naturligt bekymret, når hun pludselig opfører sig anderledes end hun plejer - det er jo naturligt frustrerende ikke at vide, hvad det handler om, for det gør det jo også sværere at reagere hensigtsmæssigt, sværere at hjælpe ...
Der er dog nok ingen tvivl om at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget og der kan sagtens være tale om et tigerspring, som du har fået at vide af andre :o)
Der sker rigtig meget med din datter lige nu, hun gennemgår en stor udvikling på mange områder. Hun er så stor nu at hun begynder at følge mere med i verden. Du kan se det, når du sidder med hende, hun følger ting med øjnene, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Hun begynder måske også at reagere lidt på om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos en fremmed eller om hun er hos sin mor og så begynder hun også at bruge sig selv og sin krop. Hun griner, kluk-ler, bruger sine hænder bevidst efter legetøj, putter fingrene i munden osv. Altså en udvikling som påvirker hende både fysisk og mentalt.
I disse perioder hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt bliver de naturligt mere pylrede og svære at stille tilpas. De har enormt meget brug for fysisk kontakt og nærhed, blive holdt om, vugget, lullet til ro - samtidig med at de også nogle gange stritter imod, fordi de netop også gerne vil mærke og opleve verden. Det gør det svært at vide, hvad man skal stille op, for det som virker nogle gange, virker bare slet ikke andre gange :o)
Det er rigtig fint, at du fornemmer at hun lige nu har behov for lidt ekstra mad. Men hun er stadig svær at få til at amme, hun bliver frustreret ved brystet, afviser det selvom hun er sulten og har svært ved at koncentrere sig om det. Det er normalt for hendes alder og det bedste du kan gøre er at prøve at lægge dig med hende, slappe af.
Ofte spiser barnet dårligt i løbet af dagtimerne, hun slipper, tager fat, bliver forstyrret, græder, tager fat igen osv. men om natten, hvor verden omkring hende er mere stille, så går det bedre. Prøv derfor om du kan gå i soveværelset med hende, lægge dig ned og amme hende i sengen, som du gør om natten. Slukket lys, nedrullede gardiner osv. så du på den måde hjælper hende til ro.
Det kan være en idé at amme hende to gange mellem hendes lure, fordi det øger din mælkemængde lidt og jo lettere mælken flyder til hende, jo mere accepterer hun at spise ved brystet. Du kan derfor prøve at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, skifte hende, pludre, lege, tumle osv. med hende og så amme hende fra modsatte bryst inden hun så puttes til næste lur.
Og så er det en god idé at skærme hende lidt, svøbe hende, putte hende i barnevognen osv. og på den måde få lukket lidt af for den verden som på en gang både fascinerer men også forstyrrer i øjeblikket. Hun har svært ved selv at sige fra og mærke, når hun skal sove. Det skal du hjælpe hende med :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske