Svar: Mad- og mælkeindtag
21. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det du beskriver lyder rigtig fint og alderssvarende, og det lyder ikke som om at Matthias mangler noget. Jeg kan godt se at hans mælkeindtag ikke er voldsomt stort, så derfor er det fint, hvis du bruger mme i maden, så han på den måde får lidt ekstra og derudover skal hans væskebehov så dækkes af vand af kop, som han får sammen med skemaden.
Hvis jeg skulle komme med forslag til en ændring, så ville det være at bytte rundt på kl. 13 og kl. 14 måltidet, samt begynde at tilbyde ham lidt i hånden han kan gumle på, nu hvor han er blevet 6 måneder.
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen kl. 5-6: Flaske
Morgen kl. 8: Havregrød (lavet på mme) med forskellig topping hertil vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende. Vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes herefter til formiddagslur ca kl. 10 som nu. Det gør ikke spor hvis han kun drikker 60-75ml, det tæller også med :o)
Frokost 12.30: En portion grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Hveranden dag kan du også give ham lidt øllebrød, så han vender sig til rugbrødssmagen. Derudover må han gerne få agurkestænger eller måske lidt ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop
Suppleres op med flaske inden han puttes til middagslur omkring kl. 14
Storesøster hentes og han kan igen tilbydes lidt frisk frugt som om formiddagen. Det kan godt være at han bedre kan lide frisk frugt end frugtmos ... Kan også tilbydes ekstra flaske om eftermiddagen
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, får igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Tilbydes flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften kl. 23.00 en "sovende" flaske, som nu.
Det lyder som om at Matthias sover godt og sover lidt mere end gennemsnittet, men det er helt okay - det må han gerne. Han lyder jo til at trives godt og have en fin evne til at regulere sit behov for både søvn, mad og mælk.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske