Brev:
Mad- og mælkeindtag
21. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Mad- og mælkeindtag
Kære Helen,
Jeg er meget i tvivl om Matthias får det mælkeindtag han har brug for. Han bliver 6 måneder den 24. januar 2009. Jeg synes ikke han spiser ikke ret meget mme ad gangen og jeg kan ikke se hvordan jeg skulle kunne presse ekstra flasker ind og samtidigt levne plads til skemaden, som han har været i gang med siden han var 4 måneder og som han elsker.
Jeg er begyndt at give ham havregrød, da han bliver 1/2 år lige om lidt og det elsker han. Han spiser 3 skemåltider om dagen og en plan kunne se sådan ud:
kl. 5-6: Flaske (spiser mellem 100-120 ml.)
Kl. 8-9: Havregrød (lavet på mme) med forskellig topping hertil vand af kop
kl. 10: Flaske (tilbydes inden lur men spiser kun omkring 60-75 ml.)
kl. 12: Vågner fra lur
kl. 13: Flaske (spiser mellem 75-120 ml.)
kl. 14: Lille lur, vækkes kl. 15 da han skal nå at spise inden vi skal hente storesøster og han gerne skulle kunne tage en lur igen kl. 17.
kl. 15: Fx. majsgrød med sveskemos eller forskellige slags grøntsagsmos hertil vand af kop
kl. 17: Lille lur vækkes kl. 18
Kl. 18: Spiser aftensmad sammen med os andre, fx risgrød med forskellig slags grøntsagsmos hertil vand af kop
kl. 20.00: Puttes i eget værelse og vælling (spiser mellem 100-150 ml.)
kl. 23.00 en "sovende" flaske (spiser mellem 120-150 ml.)
Han er ikke sulten om natten og kræver ingen mad mellem kl. 23 - kl. 5-6, men vågner dog alligevel som regel en 2-3 gange om natten og vil ha sut, en tår vand, i arm el. lign.
Jeg putter selvfølgelig også mme i hans mad. Matthias kan ikke lide frugtmos, derfor er der grøntsagsmos i begge grødmåltider. Han kan til nød spise lidt æble-pæremos på sin havregrød, hvis der ikke er for meget og sveskemosen skal blandes godt ind i grøden så han ikke får den "direkte" på tungen. Han synes simpelthen det er for surt (det er frugtmos fra Hipp glas - al anden mad er hjemmelavet).
Nogle dage ser tiderne naturligvis anderledes ud og det er ikke altid jeg kan få ham til at sove igen efter den tidlige flaske, men vi øver og han er ved at blive bedre og bedre til det. Han er fantastisk dygtig til at sove om dagen i sin barnevogn, hvor han selv falder i søvn uden hjælp. Jeg vil sige at han sover mellem 4-6 timer i dagtimerne.
Hvordan synes du det ser ud med hans mad og mælkeindtag?
Synes du i øvrigt at 4-6 timers søvn/ 3 lure i dagtimerne er alderssvarende eller er det for meget?
På forhånd tak
Kærlig hilsen
Mette