Svar: Han vil ikke spise - 11 mdr.
21. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg kan fornemme ud af dit brev, at det nogle gange har været lidt hårdt. Du fortæller at du er alene og har været det hele tiden, du fortæller også at du generelt er kommet lidt sent igang med mad til ham og det er desværre nok her problemet ligger. Din dreng har ikke længere en naturlig nysgerrighed der gør at han åbner munden og tygger på den mad der kommer ind, han smager ikke længere på det hele, men er naturligt i kraft af sin alder langt mere selektiv og har langt mere egen vilje.
Han er ligesom ikke vant til at få rigtig mad, han har ikke rigtig lært at spise det og det skal I have ændret nu. Du kan ikke gøre tingene om, men du kan sige til dig selv at nu skal I have skabt nogle gode spisevaner. Det er vigtigt for at din dreng får de vitaminer, mineraler osv. som han har behov for, for at udvikle sig, blive ved med at tage på osv.
Det første du skal gøre er at få din dreng skal væk fra alle de flasker modermælkserstatning. Da han nu er 11 måneder gammel, så skal du kun give ham en flaske mme om dagen. Den flaske du kan beholde er flasken med vælling inden han skal sove. Om morgenen kan du give ham grød med mælk af kop.
Det er fint at han er startet i dagpleje og det er fint, at dagplejer siger at din dreng skal have boller. Det er jeg helt enig i og derfor skal din dreng som formiddagsmåltid have en bolle. Den kan dagplejer fint give ham. Flaske skal han ikke have mere i løbet af dagen.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat eller mme, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt.
Puttes til formiddagslur uden flaske, sover ca 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg - rognguf, makrel, sildepostej og lignende. Men også mad i stykker. Det kan være kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13, sover 1½-2 timer. Vækkes senest kl. 15
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt kogte grøntsager, det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod. Du kan også give ham lidt rød peberfrugt eller lignende. Det appellere til ham i farverne og han skal øve sig i at spise med pincetgreb. Vand af kop. Det kan han hygge sig med imens du laver aftensmad til jer
Aften 18-18.30: Får den samme mad som du selv spiser, han kan spise fuldstændig det samme som dig. Det kan være lasagne, farsbrød, frikadeller, pasta og kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, laks, rødspættefiletter, madpandekager, pizza, ovnstegte kartofler, bagt kartoffel med lidt dressing osv. Hvis du laver børnevenlig mad kan han sagtens spise det samme.
Du skal altså nu prioritere at lave et rigtigt måltid mad til jer begge, I skal spise samme og I skal spise samme mad - fuldstændig ligesom hvis du havde en kæreste og I lavede mad og spise sammen om aftenen. Din dreng skal derfor have rigtig mad og ikke grød om aftenen ...
Han kan suppleres med en portion grød som godnatmad, hvis han ikke rigtig har spist noget. Men udgangspunktet er nu, at I spise rigtig mad.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19.30-20
Det er altså ved at være slut med den tanke som hedder "jeg skal lave mad til ham" - det skal I stedet "hvad skal vi have at spise". Det er vigtigt selv om du er alene og det kan være svært at finde overskud, at du nu prioriterer en godt måltid som I begge spiser.
Han kan sagtens tygge selvom han ikke har mange tænder, det er ikke noget problem at tygge med sine gummer, men han er ikke så vant til det. Øvelse gør mester og det er vigtigt at han bliver serveret alderssvarende mad :o) Det betyder også at du skal give ham meget lidt af gangen, han skal ikke proppe munden, men skal have tid til at putte det i munden, tygge det og så synke det. Så lidt af gangen, så han kan overskue det.
Du må naturligvis stadig gerne mose noget af hans mad og give ham blødere mad, det er helt fint - men maden skal tage udgangspunkt i den mad du spiser. Han skal have mad i hånden, som han selv kan sidde med, bide af osv. Han kan f.eks, godt selv spise en frikadelle imens du så supplere med lidt kartofler moset med lidt sovs og en gaffel ...
Han kan også godt selv spise en bolle, gør den interessant ved at komme lidt smør og lidt marmelade eller frugtmos på som pålæg. Hvis han ikke bider af den, så er det fint at lave den i hapsere som så skal tygges :o)
Med hensyn til at drikke af en kop, så køb en kop med to hanke på, så han kan holde den med begge hænder. Hjælp ham til netop at holde om den og lad ham så drikke. Giv ham vand og også lidt sødmælk af kop.
Han er ikke beregnende, han tænker ikke udspekuleret, det er ikke noget børn gør før de er flere år gamle.
Du får ham ikke trappet væk fra flasken, du er nødt til at stoppe med flasken og servere noget andet og ernæringsmæssigt bedre for ham. Det er ikke rigtigt, at han ikke mangler noget. Det gør han med den alder han har, du er nødt til at sikre ham et vist indtag af rigtig mad og det kan du kun gøre ved at servere det som ovenstående plan foreskriver og kun give en flaske om dagen.
- og så må du få dagplejen til at hjælpe dig. Du må udnytte at han er der, hun er vant til børn, har sandsynligvis givet masser af børn mad i årenes løb - så hun må hjælpe dig med at komme væk fra flaskerne om dagen og få serveret noget andet og bedre for ham :o) Hvis det også er svært for hende, så må I prøve at kontakte den tilsynsførende pædagog eller måske sundhedsplejersken som du har haft tilknyttet. Hun har måske også mulighed for at komme på besøg og lave en plan, ligesom jeg har gjort her, som dagplejer naturligvis så også skal følge :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, og har fået et lille skub til at komme videre - fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske