Brev:
Han vil ikke spise - 11 mdr.
21. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Han vil ikke spise - 11 mdr.
Hej.
Jeg har en dreng Mads, som bliver 1 år i starten af februar. Jeg er alene med ham og har altid været det. Jeg har efterhånden en masse spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe lidt med.
Han startede i dagpleje den 01.12.08, men det har ikke været drømmeopstarten for ham. Det startede godt – allerede på anden dagen tog jeg væk i lidt tid og på tredjedagen sov han til formiddag. Den anden uge blev dagplejemoren syg, og den 3 uge var han syg noget af tiden, så han nåede at være der 2 hele dage i december, da han var hjemme mellem jul og nytår.
I januar skulle jeg starte på arbejde igen. Det er godt nok på nedsat tid her i starten. Det var jo ligepå og hårdt for ham at komme i dagpleje. Jeg afleverer ham normalt ml. 7 og 8 og henter ham igen ml. 15 og 15.30. Han har været meget ked af det. Normalt er han en meget glad dreng – har været nem at aflevere. Han er blevet passet mange gange af moster, onkel og mormor uden problemer.
Den anden uge i januar var han i gæstedagpleje, og det gik rigtig godt. Han spiste og sov godt. Var lidt ked når jeg gik, men det var normalt gået over inden jeg var kommet ud af døren. Nu er han tilbage i den almindelige dagpleje. Mandag var han meget ked af det og tirsdag var de i legestue, så det gik bedre.
Mad:
Første problem er at få ham til at spise.
Hans madplan er som følger:
Morgenflaske ml. 6 og 7
200 ml. mme
Flaske inden formiddagslur
120 ml mme
Formiddagslur
Sover 1-2 timer (er ved at reducere den til 1 time, så det passer med dagpleje)
Frokost
Rugbrødsstykker med smørreost, leverpostej. Vand af kop.
Eftermiddagslur
Sover 1-3 timer (bliver vækket senest kl. 16, så han kan sove til nat)
Eftermiddag
Frugt fx banan eller æble/pære, som har været en tur i mikroen. Vand af kop
Aftensmad
Grød eller hjemmelavet mad (fx kartoffel m. ærter og porrer) eller glas-mad (indkøbt). Vand af kop.
Aftenflaske
200 ml vælling
Flasken er han glad for – den bliver spist uden problemer.
Han er efterhånden blevet rigtig god til at spise rugbrød. Han får alm. rugbrød uden kerner – altså ikke bondebrød. Nogen gange åbner han munden, og spiser hurtigt et halvt stykke rugbrød. Andre gange prøver jeg at få aktiveret ham. Det kan være ved at få en ske at lege med eller et stykke rugbrød han kan spise eller nulre i stykker. Det hjælper nogle gange.
Han drejer simpelt hen hovedet væk – det kan betyde – jeg er ikke klar til mere mad eller jeg er ikke mere sulten eller jeg vil have vand.
Normalt begynder han at også at smide maden på gulvet, når han ikke vil have mere.
Til aften fik han i en lang periode grød (pulvergrød), men ville pludselig ikke have den – måske 1-3 skefulde også var det nejtak uanset hvad jeg gjorde.
Jeg har prøvet med frugtmos på – at han får en ske at lege med – at han får noget mad at lege med – det kan være ærter, majs som han spiser selv indimellem, men ligemeget hjælper det. Det er det samme, hvis det har været ”glasmad”.
Har nu fået lavet lidt mad til ham (har desværre haft minus overskud, så jeg har været lidt sen til at komme i gang med det). Samtidig har han kun 3 tænder – fik den første da han var 8 måneder, så det er begrænset, hvad han har lært at tygge.
Han har fået lidt forskelligt og i starten hjalp det at han kunne lege lidt med noget mad, men nu vil han igen kun have 1-3 mundfulde. Jeg har prøvet at lave rugbrød – men det hjælper ikke.
Det er ikke fordi han ikke er sulten. Han har fået sin morgenflaske på 200 ml mme og lidt rugbrød hos dagplejen og ikke andet på en hel dag. Når han kommer hjem er vildt ked af det og græder hele tiden. Jeg har så givet ham en flaske mme på 200 ml, og den bliver slugt. Han får så 200 ml vælling inden han skal sove, men det er jo ikke meget på en hel dag. Synes også at det er et tilbageslag at han får den flaske.
Han er en stor dreng på 12 kg, så han mangler ikke noget. Har ikke taget nævneværdigt på de sidste 3 måneder, men det har ikke gjort noget. Han er i øvrigt flaskebarn.
Jeg kan ikke forstå, hvad der sker. Det er jo meningen, at vi skal væk fra flaskerne, men det er jo lidt svært, når han ikke vil spise noget. Jeg har hørt, at appetitten falder omkring 1 års alderen, men da ikke så meget. Har du nogle gode ideer?
Samtidig er han ikke særlig god til at tygge. Frugt kommer stadig i mikro-ovnen for ikke at være for hård – og han bliver meget ulykkelig, når han får fyldt munden. Han kan godt selv spise banan – men det er jo også blødt.
Han kan ikke sidde selv og spise en bolle. Dagplejemoren synes, at han skal kunne det. Jeg tror ikke, at det interesserer ham – men han kan godt sidde med et knækbrød eller en kiks, hvis han er sulten. Jeg har kunnet give ham bolle med smør før, men så har det været i hapser.
Hvordan får jeg lært ham det?
Hvordan lærer jeg ham at spise selv, og hvornår er han parat til det?
Hvordan lærer jeg ham at drikke af kop? Vi har prøvet siden han var 6 måneder, men det er ikke blevet bedre.
Hvordan får jeg ham til at spise igen?
Hvornår bliver han beregnede - altså han ved der kommer noget bedre mad, når han siger nej til noget andet?
Hvordan får jeg trappet væk fra flasken (når han spiser igen)?