Svar: Aftensmad - 18 mdr.
21. januar 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Camilla
Jeg ville ikke være så bekymret, hvis jeg var jer. Der er jo ingen tvivl om at Bastian stortrives, han udvikler sig rigtig godt og er generelt glad for mad. Han spiser godt og varieret hele dagen igennem, det er om aftenen, det kniber lidt og det er helt normalt.
Sørg for at servere både grøntsager, kød og fisk til frokost, så disse fødevarer ikke kun hører aftensmaden til og accepter så at han nogle aftener spiser mere kartoffel end kød og andre dage spiser modsat. Det er det samlede indtag over flere dage, som I skal se på og gør man det, så lyder det som om at han spiser godt og varieret i forhold til sin alder.
Han er træt om aftenen, det er svært at have overblikket over en tallerken mad efter en lang dag, det er svært at vælge og svært at koncentrere sig om at spise. Han orker det næsten ikke og det er helt naturligt at han i en periode om aftenen, har behov for lidt hjælp. Det er derfor fint, at lade ham spsie lidt selv, men det er faktisk også okay at tage ham på skødet og hjælpe ham med at spise lidt af maden - på den måde glider det lidt lettere ned.
Jeg er helt enig i at hvis I laver børnevenlige retter, så behøver I ikke lave særlige retter til ham. Han kan sagtens spise det samme som I andre spiser. Hvis I oplever at han en dag ikke har spist særlig meget og I er nervøse for at han vågner og er sulten om natten, så giv ham en banan og en kop mælk inden han skal sove. Ikke i forlængelse af aftensmaden, så han tror han kan afvise noget og så automatisk få noget andet, men snarere som en del af putteritualet. På den måde får I lidt I ham og han går ikke sulten i seng.
Med hensyn til ærter og majs, så prøv at lave lidt smørsovs eller lignende, det hjælper nogle gange så barnet godt vil spise det ... En varmet majskolbe med lidt smeltet smør som man kan gnave af kan også være et hit, det samme er de små minimajskolber nogle gange. Og så er det som sagt en god idé at servere grøntsager til frokost, fordi han der er mere vågne og modtagelig.
Det kan også være en god idé nogle gange at lave et 'før aftensmåltid' hvor han serveres lidt grønt - netop ærter, majs, rød peberfrugt, gulerødder, avokado og lignende. Ofte er børn sultne sidst på dagen omkring kl. 17, hvor vi ikke er helt klar til aftensmaden endnu. Hvis I får ham til at spise lidt grønt der, så behøver han ikke spise så meget af det til selve aftensmåltidet :o)
Husk at lidt grønt også kan bages ind i boller, man kan f.eks. sagtens lave spinatboller eller gulerodsboller og på den måde få lidt variation ind ...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske