Svar: Aftenroderi og barselskuller
21. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at din dreng sover forholdsvis meget i løbet af dagen, hvorfor det er naturligt at han ikke sover tidligt om aftenen. Derudover lyder det som om at du stadig ammer ham rigtig meget (du skriver at han ammer minimum 2 gange mellem hver lur og flere gange om aftenen) og jeg tænker at det sandsynligvis er derfor du ikke rigtig oplever hans interesse for anden føde. Det ændrer dog ikke ved at han nu er 5 måneder gammel og netop det at begynde med lidt skemad, kan være med til at give lidt anden og bedre rytme for jer alle.
Du skal regne med at han har behov for at sove 2 lure dagligt + en powernap sidst på eftermiddagen. Sammenlagt vil han om dagen have behov for at sove måske 3½ time, max 4 timer. I øjeblikket sover han ofte 2½ time om formiddagen, 2 timer over middag og igen en powernap tidlig aften. Det vil sige at han nogle dage sover sammenlagt 4½-5 timer - det er derfor helt forventeligt at han ikke kan sove om aftenen.
Derfor er du nødt til at ændre på hans søvnmønster i løbet af dagen. Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil have overskud til dig selv, men du må så vurdere om det skal være om dagen eller om aftenen, du har mest brug for tid ...
Din dreng vågner op til 8 gange under sin formiddagslur, hvor du lulle ham til ro igen. Her vil jeg anbefale dig at tage ham op i stedet, så han ikke sover mere end en times tid, max 1½. Derudover skal du forsøge at trække tiden lidt, hvor han puttes, så han begynder at være lidt mere vågen imellem sine lur - tiden her skal så bruges på blandt andet at få lidt mad, bruge sig selv motorisk og mentalt, blive træt på flere fronter.
Dagen skal naturligvis også passe med aflevering af storesøster i børnehave osv. så her er et forslag til en dagsplan:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time.
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop. Det vil sige, at han starter med at få lidt grød og skal derfor ikke ammes, når han vågner af sin lur.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 og sover her måske 2 timer.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sen eftermiddag/tidlig aften: Powernapper 20 minutter
Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes dette, når han vågner af sin sidste lur.
Ammes eller flaske med mme eller vælling og puttes til natten ca kl. 21, som du ønsker dig.
Sen aften/tidlig nat: Ammes efter behov 1-2 gange.
De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk mellem kl. 24-06, nogle kan lidt før.
Som du kan se, så er der i denne plan fortsat plads til ca 6 amninger i døgnet, plads til 2 lure + en powernap som han har brug for og stadig plads til at han kan gå til ro senest kl. 21. Men det kræver naturligt at han ikke sover så mange timer om dagen.
Derudover skal du overveje om du skal forsøge at ændre lidt på måden din dreng falder i søvn på. Det lyder som om at han har lært kun at sove med brystet i munden og det vil være hensigtsmæssigt at du nu forsøger at lære ham at sove uden denne afhængighed. Du skal, som du kan se i planen fortsat amme ham inden lur, men det er vigtigt at han lige når at følge med i hvor han puttes og at han lærer at sove uden brystet i munden. Det er vigtigt at han ser, at han bliver lagt til at sove i barnevognen, i sengen eller hvor det er.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Hold ham evt. svøbt med et klæde eller put ham i en voksipose eller lignende, så han føler sig omsluttet. Ikke af dine arme, men af noget stof og giv ham evt. sut, hvis han vil have det. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Du skriver at han nogle gange passes af andre hele dage og han kan således godt sove uden brystet. Du fortæller også at han fint tager imod en flaske, og det er så her vigtigt at han også falder i søvn uden flasken ...
OM natten skal han sove i sin egen seng, det er en god idé at han ikke ligger klods op af dig natten igennem. Det er vigtigt at han ikke ligger med brystet i munden hele natten, men som sagt lærer at sove og komme videre i søvnen uden brystet. Det kommer til at kræve lidt indsats og du er nødt til at holde igen her, lade far tage over, da han ikke forbindes med amning.
Jeg kan godt forstå at det tærer på dig og derfor håber jeg også at ovenstående plan hjælper dig videre, viser hvordan en dag kan skrues sammen så det bliver bedre for jer alle. Det er som du skriver så ærligt at du ikke er til yngelpleje, sådan er der nogen der har det og det er helt okay. Det gør dig ikke til en dårligere mor! Men lidt mere overskud i hverdagen er jo altid rart.
Det er godt at du har et netværk at gøre brug af og du har ret - du er bestemt ikke den eneste som får barselskuller. Derfor er det måske også en idé at du ikke bruger alt din orlov mens din dreng er lille, men måske gemmer nogle uger til han bliver større og I kan lave andre ting sammen ...
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske