Svar: Ked af det ved aflevering
20. januar 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Karoline
Det er enormt svært at aflevere et grædende barn og hvis barnet gentagende gange græder og er ked af at blive afleveret, så må man jo som du overveje om det er det rette for barnet ...
Der er ingen tvivl om at det kan være svært at starte i institution igen, når man har været hjemme i en måned på grund af ferie og sygdom. Det er hårdt, når hverdagen atter begynder, det synes vi jo også selv og prøver vi at sætte os i din drengs sted, så må det alt andet lige, være rigtig svært at forholde sig til. Han kender jo ikke klokken, han ved ikke at du kommer efter ham igen kl. 15, han ved ikke hvad dagen bringer, hvad de skal lave, hvad der skal ske - han kan bare følge med så godt han kan og det er naturligt anstrengende. De fleste af os har det bedst, når vi ligesom ved hvad dagen bringer, hvad der skal ske, når vi har bare en lille smule overblik og det er klart at han mangler dette lige nu ...
I takt med at han atter bliver kørt ind, så lærer han igen de rutiner som hører dagligdagen ved og vil derved nok også blive mere rolig, når han afleveres.
Du skriver, at han er vellidt af både pædagoger og andre børn, han er en lidt stille dreng, der ikke selv er så opsøgende, men de andre børn kan godt lide ham og vil ham rigtigt gerne. Se det er jo et godt udgangspunkt at have. Du skriver at han har det svært med større grupper af børn, at han leger bedst på tomandshånd og at I af den grund også har overvejet dagpleje. På grund af dagplejesystemet, har I dog fravalgt dette ...
Måske kunne det lade sig gøre at tage et af de andre børn med hjem en dag, så kunne de lege hjemme hos jer. Ikke mere end et par timer, men du kunne måske hente lidt tidligere og de kunne spise eftermiddagsmad hos jer og den anden dreng/piges forældre kunne så hente til normal tid ... Det at lege med nogle af de andre på tomandshånd hjemme, kunne måske gøre det lidt sjovere atter at komme af sted. Det skal som sagt ikke være mere end et par timer, han er stadig ikke så gammel og det er vigtigt at de er glade og har det godt børnene og ikke ender med at blive trætte og blive uvenner :o)
Hvis du føler at din dreng mistrives og han vil have det bedre et andet sted eller bedre med slet ikke at være i institution, så skal du naturligvis reagere på det. I sidste ende er der jo kun en der kan mærke, hvad der er rigtigt for jer. Der er ingen grund til at du skal gå og føle du begår omsorgssvigt ved at sende ham afsted. Men igen, det er korrekt som du skriver, at han også har brug for at løsrive sig lidt fra sine forældre, møde lidt modstand, lære at klare sig blandt andre børn og de spilleregler der er i en gruppe af børn. Det er bestemt ikke det samme at få voksenkontakt og lege med voksne, som det er at lege med andre børn - aldersvarende, yngre og ældre. Børn giver hinanden noget, som vi som voksne ikke kan give.
Og netop i dag, hvor ingen andre er hjemmegående, hvor der ikke er mulighed for lege på gaden osv. med andre børn, så er det svært at lære de sociale spilleregler, hvis man ikke er i institution ... Man kan så naturligvis diskutere hvornår man er institutionsklar og det kan sagtens være at jeres dreng vil trives bedre med at være hjemme til han er 3 år, hvor han så kan få en børnehaveplads. Det kan kun du vurdere :o) men som samfundet er skruet sammen idag, så vil det være godt for ham, også i forhold til at skulle gå i skole på et tidspunkt, at han har gået i børnehave ...
Så måske står valget hos jer mellem at blive i vuggestuen eller tage ham ud og holde ham hjemme til børnehavestart ..?
Du må også tale med pædagogerne i vuggestuen, I må kunne lave en aftale om hvem der tager imod ham, at han skal have en fast tilknyttet pædagog som sørger for at være lidt ekstra om ham, som giver ham den tryghed han behøver lige nu osv. Det er trods alt jer der møder og er sammen med din dreng i hverdagen, der kan se og mærke, hvad det bedste er for ham :o)
Håber du kan bruge mine tanker videre og har du overvejet det med at tilbringe et par dage i vuggestuen sammen med ham, som jeg nævnte i mit sidste brev?
Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske