Svar: Stædighed hos pige 1½ år
24. april 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
Din datter er inde i en svær alder, hvor hun afprøver grænser både i forhold til dig, men også i forhold til, hvad hun selv kan. Det kræver stor indlevelsesevne og forståelse at have børn i denne alder.
Når din datter smider sig på gulvet, så har hun brug for din hjælp. Din omsorg og din forståelse. Hun har brug for at du tager om hende og passer på at hun ikke kommer til skade, hun har brug for at du overvejer om du siger nej til for meget, siden at hun bliver så vred, hun har brug for at du kan rumme hendes følelser, både når hun er vred, ked af det og glad.
Når du henter hende i vuggestuen, så er det vigtigt at du har tid til at se, hvad hun gerne vil vise dig. Hun tilbringer mange timer der hver dag og det er en stor del af hendes liv, som hun gerne vil dele med dig. Nogle dage har du tid til at være der sammen med hende, også mere end 5-10 minutter, andre dage har du ikke tiden. På et eller andet tidspunkt skal I jo også hjem, og her tror jeg det er vigtigt at du møder hende og vise rhende at du godt forstår hende.
Det kan være en måde at møde hende på at gentage det du ser, eller det du godt ved. "Du bliver bare så ked af det, når vi skal hjem, men nu skal vi køre". På den måde viser du hende at du har forstået, hvad det er hun fortæller dig, men at du også har taget en beslutning, som skal følges.
Det er altså vigtigt at lytte til barnet og genformulere det barnet gerne vil.
I nogle situationer er man som forældre nødt til at sige nej, men nogle gange kan man godt overveje, hvad der sker ved at barnet får et ja i stedet. Hvis barnet oplever at det nogle gange får lov, så vil det ofte også bedre kunne acceptere et nej andre gange.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen: "Ka' selv - vil selv, men du må hjælpe mig". Især afsnittet om konflikter og konfliktløsning kan interessere dig. Du kan finde bogen under min bogguide.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske