Brev:
Stadig problemer med maden
15. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Stadig problemer med maden
Hej Helen.
Det er efterhånden længe siden, jeg sidst har skrevet, men nu føler jeg det kunne være rart med lidt input og forslag.
Min datter er nu 14 mdr. og som jeg tidligere har skrevet til dig om, så har hun været besværlig ift. mad siden jeg startede på skemaden. Det har kostet blod, sved og tårer, men jeg er efterhånden blevet helt god til at tage det lidt mere roligt. :)
Jeg havde forventet og håbet, at hun ville blive lidt mere villig til at spise med af vores mad, når hun startede i dagpleje, og det har da også hjulpet rigtig meget. I dagplejen kan dagplejeren få rugbrød med smøreost, kalkunpølse med rød peberfrugt, torskerogn mm i hende, dog aldrig mere end en almindelig rundenom og oftest en halv. Hendes appetit har aldrig været stor, så det bekymrer mig ikke så meget, hun er heller ikke et stort barn. Men det generer mig lidt, at hun hos dagplejeren er villig til at spise forskellige ting, som med sikkerhed vil afvise, hvis jeg tilbyder hende det samme. Det ved jeg godt, er helt normalt adfærd hos børn, men det er også frustrerende, fordi jeg jo føler, at der er tale om en psykologisk årsag til, at hun er afvisende over for maden herhjemme.
Vi svinger lidt mellem at spise sammen med hende, og lade hende spise det hun vil af vores mad (hvilket sjældent er mere end et par mundfulde), og bare at fodre hende af med det hun gladeligt spiser, havregrød eller yoghurt med frisk frugt. Oftest bliver det sidste udvej med affodring, dels fordi det giver os ro til at spise et rart og roligt måltid sammen efter hun er lagt i seng. Dels giver det os ro at vide, at hun har fået et solidt aftensmåltid. I går gav vi hende kun det, vi selv spiste, og hun vågnede kl. 02 og var lysvågen og klar til at stå op (og spise sandsynligvis..jeg kunne høre hendes lille mave rumle) indtil hun omsider faldt i søvn v. 04-tiden. Det synes vi jo heller ikke er holdbart. Hun sover normalt fint fra 19.00 til 6.00-7.00 stykker.
Hun er ret interesseret i at spise selv med ske og får tit lov..der kommer dog ikke så meget ind og der bliver leget meget, så jeg hjælper hende også :). Det hjælper dog ikke på hendes vilje til at prøve ny mad, at hun får lov selv.
Vi bliver ved med både at tilbyde de samme ting mange gange, og forsøge at finde på nye ting, vi kan prøve. Vi ved jo godt, at børn skal smage ting mange gange, før det kan tage rigtig stilling til dem smagsmæssigt. Hun tilbydes altså kontinuerligt alderssvarende, alsidig kost. ...
...
Det eneste hun er helt ok med er som sagt yoghurt eller havregrød, frugt - nogle gange lidt kartoffel.
De fleste andre ting afviser hun eller laver afskyende grimasser og opkastningslyde af, hvis hun lader det komme indenbords. Det virker som om, hun for det meste beslutter sig for ikke at kunne lide noget, bare ved at kigge på det. Den slags troede jeg nu hørte ældre børn til.
Men spørgsmålet er: Hvad skal vi gøre ved det? Og skal vi overhovedet gøre noget?
Indtil videre har taktikken været, at hun skal føle at hun ikke "vinder" noget ved at afvise maden, og vi forsøger derfor at lade som ingenting, eller vise at det er ok, hvis hun ikke vil spise det, vi tilbyder...hun er jo ikke gammel nok til at kunne opdrages til at "skulle smage" og den slags. Vi har væbnet os med tålmodighed, og tænkt at hun nok kommer over sin vægring på et tidspunkt, og ikke skal presses. Vi har snakket med lægen om det, som har anbefalet det samme (ud fra vurdering af, at hendes udvikling iøvrigt og vægt/højde er helt ok) - tålmodighed og så måske en vitaminpille, som hun nu får.
Hvor galt skal det være, før man overvejer at gøre noget ved det, hvis det er en psykologisk barriere hun har? Det har jo ikke kun noget med hendes alder og udvikling at gøre, for hun har altid vægret sig ved ny mad og anden mad end grød.
Jeg spekulerer jo på, som den der har introduceret mad i hendes verden, hvad jeg kan have gjort galt, og hvad jeg dog kan have gjort, som har fået hende til at blive så afvisende over for mad?
Hun er, udover på det ernæringsmæssige område, virkelig i trivsel og udvikler sig hastigt. Går, siger en del ord, generelt altid glad, smilende, udadvendt og synger.
Hun er også meget, meget dygtig og optaget af at analysere voksnes mimik og ansigtsudtryk (måske har hun derfor gennemskuet, at det gør ondt i navnlig mors hjerte, når hun ikke spiser, og at det er en god vej til opmærksomhed?...Hun får nu ellers masser af kys og kram, så det er nu ikke nødvendigt at være så udspekuleret for at få vores opmærksomhed :)).
Hun får også masser af ros fra dagplejeren, som er imponeret over hendes koncentrationsevne, sprog og opfattelsesevner sin alder.
Altså ingen problemer iøvrigt, og hun er en engel at lægge i seng hver aften.
Vi ville så gerne have, at hun kunne få en lidt mere alsidig kost, og at vi kunne få bugt med hendes "nej!-refleks" over for familiens mad.
Ja, endnu en gang en lang smøre...
Hvad er din vurdering?
S