Svar: Sove sammen med lillesøster?
15. januar 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre at jeres lillesøster nu stortrives med flasken. Det er godt at I har haft glæde af mit råd med Enfamil AR og det er fantastisk at hun er begyndt at sove igennem om natten. Det er meget flot i forhold til hendes alder og at hun vågner kl. 01 og har behov for lidt ekstra mælk, lyder helt relevant og forventeligt. At sove igennem svarer til at sove 5-7 timer uden at få mælk, hvilket de fleste børn først er i stand til i 6 måneders alderen. Jeres lille pige, sover nogle gange 11 timer uden mælk - det er helt vildt og slet ikke forventeligt for hendes alder :o)
Med hensyn til samsovning og søskende, så tænker jeg at det at lade søskende sove sammen opfylder det naturlige behov for fysisk kontakt og nærhed, som vi alle har. De fleste af os sover bedst, når vi sover sammen med et andet menneske om natten og jeg kan, som I selv også skriver, sagtens forstå at jeres datter synes det er lidt snyd at mor, far og lillesøster skal ligge i soveværelset og hun ikke kan. Derfor lyder det som en god idé at putte de to piger sammen.
Der er ikke nogen faste regler eller retningslinier omkring dette, hvor nogle børn sover langt mere roligt, når de sover i samme rum, så er der andre børn som forstyrrer hinanden unødigt og her må man forsøge sig lidt frem. Man kan sagtens forestille sig at storesøster vil synes det er dejligt at de to sover i samme rum, men måske er hun for lille til at forstå at det kræver hun er stille og ikke ligger og kalder flere gange om natten ... modsat, så vil børn der sover sammen ofte vende sig hurtigt til hinandens lyde, efter ca 14 dage, så plejer de at sove videre selvom der er lidt natlig uro og støj omkring dem. De kender den andens lyde og lærer at sove videre, trygge ved netop det.
Det er nok lidt ligesom hvis man er vant til at sove i byen og om natten hører en del larm, så kan man ikke lige pludselig sove i en skov, hvor alt er stille og er man vant til at sove hvor der er meget stille, så kan man ikke sove, hvis man pludselig skal sove i byen. Det tager tid at vende sig til de nye lyde, sådan er det også for børn.
Det lyder meget passende med jeres datters middagslur og fint at I vækker hende og holder fast i en god sengetid om aftenen i stedet :o) Det lyder som om at det hos jer, handler mere om tryghed og nærhed, måske behov for en lille natlampe så hun kan orientere sig når hun vågner, måske kan I give hende en glas med vand og en lille tallerken med lidt kiks, frugt eller lignende, som hun kan tage hvis hun vågner om natten - netop for at holde fast i at hun skal blive på sit værelse. Måske vil hun synes det er hyggeligt.
Og så må I vurdere, hvornår I er klar til at flytte lillesøster sammen med storesøster. I forhold til risikoen for vuggedød, så er der jo undersøgelser som viser at netop forældres natlige støj er med til at holde barnet igen. Det er også sådan at barnet normalt omkring 6 måneders alderen vil kunne vende og dreje sig selv så meget, at risikoen i og efter denne alder er minimal. Derfor anbefaler jeg normalt at man sover i samme rum som sit barn indtil ca 6 måneders alderen.
Men med en 2 årig, der nogle gange holder hof om natten, så lyder det jo som om at der er støj nok til at holde gang i lillesøster, så mon ikke det vil være fint at putte pigerne sammen allerede :o) Det er et forsøg værd.
Held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske