Svar: Slår på far
15. januar 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Lotte
Min umiddelbare tanke er, at når jeres dreng nu begynder at slå og tydeligt samtidig afventer din eller fars reaktion, så handler det om at han lige nu på en gang både 'prøver jer af', men også forsøger at finde sin egen plads i jeres familie. Han er i kraft af sin alder meget undersøgende og prøver også lidt grænser og han vil et eller andet sted, nok lige sikre sig at I er der og elsker ham ubetinget, uanset hvordan han opfører sig - det er netop derfor børn ofte prøver flere grænser af hjemme end i f.eks. dagplejen. De føler sig mere trygge ved at prøve grænser overfor deres forældre.
Samtidig er der jo også et opdragelsesmæssigt aspekt og visse regler der skal læres og derfor tænker jeg at man nogle gange bestemt skal markere, at det vil man ikke være med til. Ofte hjælper det at flytte sig eller at flytte barnet. Holder far ham på armen og han slår ud efter far, så sættes han på gulvet, - man kan ikke være på arm eller skød, man kan ikke sidde og have det hyggeligt, hvis man slår.
Det betyder ikke at man ikke skal blive gode venner igen, det skal man bestemt, det er vigtigt ikke at bære nag, men det er vigtigt at fortælle barnet, når det overskrider nogle grænser. Det er her meget vigtigt at I som forældre er enige, hvis jeres dreng f.eks. slår far og far sætter ham fra sig og siger Nej, for at vise at det gør man ikke og jeres dreng så bliver ked af det, og løber hen til mor, så er det vigtigt at du naturligvis trøster ham men også fortæller ham at det han gjorde var forkert. Man må ikke slå.
Det er også meget vigtigt at der er sammenhæng mellem det I siger og det I gør, jeres kropssprog og og verbale sprog skal hænge sammen. Nogle gange kan man godt komme til at grine af noget børn gør, fordi det virker overraskende og man ikke lige forventer den reaktion - men det er meget uhensigtsmæssigt, hvis barnet rent faktisk gør noget, som ikke er sjovt og barnet skal lære at det gør man ikke.
Nogle gange er det, som du har praktiseret, en rigtig god idé at ignorere det og lade som ingenting. Der er altid en risiko for at barnets negative handlinger bliver fastlåst, at det bliver en rolle som er svær at komme ud af. Når I voksne skælder ud, får han naturligtvis skyldfølelse og det kan gøre det sværere for ham at styre sig og derved kan problemet blive forstærket.
Man kan sige at barnets adfærd med at slå bliver forstærket af forventninger og irettesættelser. Derfor drejer det sig et eller andet sted om at tage det roligt og flytte barnet væk. I stedet for at skælde meget ud, må man nogle gange prøve at aflede ham og få ham væk fra det, som har udløst at han slår.
Når børn slår og skubber fra sig, altså bruger sig selv fysisk for at sige fra, så handler det ofte om at barnet mangler ord. Jeres dreng er således ikke i stand til at sige verbalt fra, når noget går ham imod eller føles svært og derfor skubber han fra sig eller slår. Mange børn vil også bide i en sådan situation. Da far er en del hjemme fra, så giver det naturligt lidt omvæltninger i dagligdagen, når far er hjemme igen. Jeres dreng kan godt reagerer med slag på dette, fordi han mangler ord til at beskrive den forvirring han føler, over at det nu pludselig er far der skifter ble eller noget andet - det plejer jo at være mor.
Han kan også slå ud efter far, hvis han synes far på den måde blander sig for meget, fylder for meget i hverdagen - fordi far jo ikke plejer at være der. Han føler måske fra som en rival, når far er hjemme. Så er de jo to til at kæmpe om mors gunst. Han kan ikke med ord sige "jeg vil ikke dele mor med dig" og så bliver det til slag. Han kan altså godt føle sig presset af far og kan også godt føle lidt konkurrence ... uden at kunne sætte ord på det.
Derfor er det vigtigt at I viser ham at der er plads til jer alle tre i jeres familie og det kan af den grund også være en god idé at far ikke skælder for meget ud, når jeres dreng slår - det påvirker måske netop til konkurrence, hvem er os to er stærkest, hvem bestemmer ... I stedet kunne far dreje det om til noget sjov (naturligvis afhængigt af situationen, jvf. nogle gange må man sætte grænser og markere at her gik han over stregen) og i stedet gør det til en tumletur, en lille brydekamp, en kildetur "Hvad laver du... skal du slå mig, din lille laban, pas du på ellers så spiser jeg dig" og far kan lege løve, krokodille eller lignende og lave en kilde leg eller en 'jeg spiser dig' leg eller lignende. På den måde oplever jeres dreng at han stadig har en plads i jeres familie, at han ikke behøver konkurrere med far ...
Hvordan I skal reagere afhænger helt af situationen, der er ikke kun en måde at reagere på. Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske