Brev:
Slår på far
15. januar 2009
Alder:
22 mdr.
Slår på far
Hej Helen
Vi har en dejlig dreng, Simon, på 22 måneder. I løbet af den sidste månedstid er han begyndt at slå på sin far. Han har gjort det nogle gange ved mig, men ikke så meget, og det er ligesom gået i sig selv igen.
Simon stortrives på stort set alle fronter for tiden. Han har et heftigt temperament, men er også utrolig glad og meget social. Han er glad, når vi lægger ham til at sove, og glad når han vågner igen. Han elsker at være hos sin dagplejemor, og han har et tæt forhold til både farmor og mormor. Han spiser en masse mad og er slet ikke kræsen.
Hans far sejler og er væk i perioder på mellem 2 og 3 uger. Når far er hjemme, har han til gengæld rigtig god tid til Simon, og vi er fælles om alle opgaver og bruger meget tid sammen alle 3.
Det første år med Simon var meget vanskeligt, da han, ifølge en kiropraktor, har ligget skævt inde i min mave, og det gav ham skævhed i nakke og bækken. Han er behandlet for det, og det gjorde en enorm forskel, både mht. gråd og søvn. Det bevirkede dog, at han i lang tid ligesom havde et problematisk forhold til mig - som om han havde fået forbundet sin første tid, hvor han havde smerter med mig. Derfor har vi, især mig, arbejdet meget med tryghed og med at være der for ham.
Jeg synes, Simon og jeg har fået opbygget et tæt forhold, hvor jeg nu endelig synes, jeg forstår ham, og jeg ser, at han oplever at blive forstået.
Når han slår, ser det ud til at være i trods - når vi vil have til noget, han ikke vil (skifte ble o.l.). Jeg har ignoreret det, set væk og måske vendt mig lidt væk fra ham - faktisk bare gjort som om, jeg ikke har opdage det.
Far siger 'nej' bestemt og ser Simon ind i øjnene og måske lige tager fat om den arm, han har slået med. Det har fået Simon til at slå een gang til, mens han ser direkte på far.
Vi har snakket om, hvilken reaktion der er bedst for Simon. Han slår nok videre på far, fordi han får en reaktion. Far har tit rollen som lege-far, mens jeg, selvfølgelig også leger med ham, men jeg er nok mere konsekvent. Der er hellet ingen tvivl om, at Simon og jeg får vores egne små rutiner, når far er ude at sejle. Generelt tager Simon rigtig godt imod ham, når han kommer hjem. Han opfører sig heller ikke synderligt anderledes, når far er væk. Han havde en periode, hvor han blev pylret på mig, og så hyggede vi os bare med at være rigtig pylrede sammen, så nu er der ikke noget.
Ja, meget lang forklaring til ret enkelt spørgsmål: Vores dreng slår på far - hvordan reagerer vi mest hensigtsmæssigt?
Venlig hilsen Lotte