Brev:
Bange og kød
15. januar 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Bange og kød
Kære Helen.
Godt nytår.
Albert er nu blevet 2 år og 3 måneder. Han er kommet rigtig godt med, hvad angår sproget og siger de skønneste usammenhængende ting.
Inden for den sidste uge er han begyndt at sige "bange" rigtig meget. Det er til alt muligt. Det kan være for far, fordi han har sagt han skal i seng, for en regnorm eller fugl der skræpper, for vores godmodige labrador, for mørket udenfor hvor han kan se spejlbilleder af stuen, for et puslespil med lyd, et bestemt afsnit af Malle Mus osv. Så skal han lige op og vi fortæller ham, at han ikke skal være bange, rører ved regnormen, hunden osv. og siger at vi passer på ham. Så plejer det at gå over.
Han er i samme periode også begyndt at vågne tidligt om morgenen og vil over mellem os. Så sover han videre, men jeg har indtryk af, at det er når han lige vågner lidt op og det er mørkt. Så siger han: "mor, bange. ikke se noget". Han falder selv i søvn om aftenen uden problemer og sover super godt.
Vi efterkommer selvfølgelig hans ønske. Vi har prøvet at sidde lidt ved ham på hans seng og holde i hånd, men det er mellem os, at han finder trygheden.
Jeg kan huske du engang har skrevet at børn på ca. 2 år ofte kommer i en fase hvor de er bange for mørke og små dyr. Det er vel den han er i nu. Gør vi det rigtige eller er der andre fif? Hvor længe står den fase på?
En anden ting er, at Albert ikke er så glad for kød. Det er blevet MEGET bedre, men han spiser nok kun kødet 3-4 gange om ugen og ganske ofte kun lidt af det. Jeg er lidt bekymret om han får proteiner nok. Han virker sund og frisk. Spiser gerne grønsager, kartofler, pasta og brød. Det er bare en tanke jeg har gjort mig.
Til sidst er jeg igen plaget af et evigt tilbagevendende spørgsmål.
Fordi det har været jul og han har været syg, har han kun været i vuggestue 2 dage på snart en måned. Når vi nævner vuggestuen for ham er han på grådens rand og ytrer absolut intet ønske om, at komme derhen.
Skal han bare lige ind i det igen, eller er der bare nogle børn der ikke er institutionsbørn?
Pædagogerne siger han trives og leger, men at han ofte trækker sig lidt og betragter de andres leg udefra. Han har en "kæreste", som han er meget tæt på, men pæd. oplever ikke, at han er en bullerbasse der tromler frem. Når de skal ud er han den sidste (og på opfordring) der kommer ud og får tøj på. Han er ikke til det virvar af mange mennesker i et lille rum. Han tager heller ikke initiativ til at kravle op på stolen til frokost og eftermiddagsmad. Det er også på opfordring.
Herhjemme er han helt anderledes. Der er han "prins" og bestemmer gerne og siger hvad han vil.
Suk.... Jeg er træt at at tro at han trives fint i vuggestue og så alligevel have en tvivl der nager..
Kærlig hilsen
K