Svar: Søvnrutiner
15. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder som om at din datter har en god og fin regulation af søvn. Hun falder fint i søvn i løbet af dagen og vågner af sig selv, når hun ikke behøver sove mere. Derfor lyder det også som om at hun fortsat har behov for to lure dagligt, men dog også som om at hun måske så skal puttes en lille smule senere end du gør lige nu ...
Din datter sover ca 2½ time i løbet af dagen, det lyder rigtig fint i forhold til hendes alder. Om aftenen putter du hende kl. ca 19-19.30 og hun vågner kl. 6.30-7. Det vil sige en nattesøvn på ca 12 timer + 2½ times formiddagslur .. måske en times tid mere end hun egentlig har behov for.
Min umiddelbare tanke er derfor at I skal prøve at putte hende senere om aftenen. Når hun efter aftensmaden begynder at virke lidt træt og pjevset, så giv hende f.eks. et bad, lad hende sidde lidt i badekarret, lege med vandet osv. Bagefter så ren ble, nattøj osv. og så puttes i sin seng.
Sæt jer ved siden af sengen, så hun stadig har jer i nærheden, læs en godnathistorie højt - prøv om hun kan ligge i sengen imens I læser, vis hende billeder undervejs osv. men så hun fra starten ligger i sin seng og ikke starter med at sidde på skødet. Fortæl hende stille og roligt at hun skal lægge sig ned, det er sovetid nu osv. og betryg hende i at I er der og passer på hende, at hun roligt kan sove.
Herefter må I så vurdere om I skal gå og komme tilbage igen og igen. Hun er stadig så lille at hun ikke helt kan forholde sig til at I er inde i stuen og hun ligger alene - hun kan stadig godt føle sig forladt og alene når I går - hvis hun bliver ulykkelig over at I går, så er det fint at bruge 10-15 minutter på at hun falder i søvn mod at I sidder der. Hvis hun ser det som leg og underholdning at I er der, og derfor trækker tiden, så er det fint at gå frem og tilbage.
Der er ingen tvivl om at hendes alder og udvikling spiller ind og derfor skal I vurdere hendes gråd. Græder hun af protest over at dagen slutter nu og hun ikke længere kan lege og være med i stuen, så er det fint at holde fast i at hun skal ligge i sin seng og sove. Men græder hun ulykkeligt, fordi hun føler sig forladt og alene, føler hun sig utryg, så skal I være hos hende, evt. tage hende op, berolige og betrygge.
Sover hun uroligt, fordi hun har en masse motorisk uro i kroppen lige nu, hvor hun øver sig i at kravle, så er det en rigtig god idé at give hende lidt massage, holde hænderne på hendes lille krop osv. for at hjælpe hende til mere fysisk ro.
- og så skal hun som sagt sandsynligvis puttes en lille smule senere end hun bliver lige nu :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske