Svar: Modermælk, mavesmerter og mors kost
22. april 2004
Alder:
3 mdr.
Kære sultne tvillingemor
Det er rigtigt at nogle børn reagerer med mavekneb, hvis mor spiser et eller andet specielt, som regel går det dog over, og sundhedsstyrelsen anbefaler at ammende kvinder spiser en sund og varieret kost, spiser som de har lyst til og ikke 'spiser for to'.
Sundhedsstyrelsen skriver endvidere: "Som hovedregel er der ingen grund til at fraråde en ammende kvinde bestemte fødeemner, blot fordi hun ammer. Al slags mad kan spises med mådehold, med mindre situationen påbyder andet.....dog ser det ud til, at nogle fødemidler har allergen virkning på nogle ammebørn. Hvis der er grund til at tro, at et fødeemne moderen har spist, har en uheldig virkning hos barnet, kan moderen undgå pågældende fødeemne i to uger og derefter forsøge igen. Hvis barnet atter bliver påvirket, må moderen fuldstændig undgå pågældende fødemiddel og evt. søge diæt vejledning." (Citat: Vellykket amning - sundhedsstyrelsen).
Ud fra ovenstående, så synes jeg at du skal forsge at spise som du plejer. Så vidt jeg ved, så er det især fødeemner som jordbær, kål, løg og chokolade som kan give mavekneb hos børn. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at din ene datter reagerer med mavekneb og at der ikke er allergi forbundet hermed. Jeg synes derfor at du skal begynde at spise 'normalt' igen, men forsøge med lidt af gangen, for at se om der kommer en reaktion. I givet fald ved du jo så, hvad det er.
Med hensyn til dit store indtag af calcium, så burde det efter, hvad jeg ved, ikke være nødvendigt med dobbelt dosis, og 12 tabletter dagligt er da voldsomt. Hvis du spiser sundt og varieret, så kan du nøjes med en almindelig kalk og mineral tablet dagligt. Der findes nogle specielt for ammende kvinder og jeg kender som sagt ikke til at dobbelt dosis skulle være nødvendigt.
Hvis jeg hører noget andet, så henvender jeg mig til dig igen.
Fortsat held og lykke med dine piger.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske