Brev:
Modermælk, mavesmerter og mors kost
22. april 2004
Alder:
3 mdr.
Modermælk, mavesmerter og mors kost
Hej Helen
Tak for en supergod brevkasse!
Jeg har et par tvillingepiger på snart 3 måneder, hvor den ene (tror jeg) har døjet noget med ondt i maven. Det er i hvert fald ofte sket, at hun f.eks. er begyndt at græde, når mælken løber ned i maven - med det resultat, at hun så ikke vil have mere at spise, og så må vi prøve igen senere. Det er jo synd, synes jeg.
Derfor snakkede jeg med min sundhedsplejerske om det, og hun foreslog, at jeg prøvede at lade være med at spise mælk, frugt og grønsager (undtagen bananer og gulerødder), da det er de ting, der oftest skulle give ondt i maven, for at se, om det havde en effekt.
Det har jeg så prøvet de sidste 5 dage, og jeg synes faktisk, at det har hjulpet på hendes mave. Men jeg er altså snart ved at være træt af havregrød og rugbrød (uden ost ;-) så derfor ville jeg gerne have lidt mere præcise anvisninger på, hvilke former for f.eks. frugt og grønt, der ikke er så slemme for maven, så jeg måske kan prøve at fase dem ind først.
Jeg har læst, at enkelt-ammende kvinder har behov for 1200 mg calcium om dagen, mens ikke-ammende har behov for 800 mg calcium. Da jeg ammer to børn, har jeg derfor konkluderet, at jeg vel skal have 1600 mg calcium om dagen, og jeg har derfor købt nogle kalkpiller. Dem, jeg kunne få fat i, indeholder 133 mg calcium og 79 mg magnesium pr. tablet. Jeg tager derfor 12 tabletter dagligt for at komme op på de 1600 mg calcium - er det fint nok?
Hilsen
En sulten tvillingemor